RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Alibaba
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alibaba ziet winst wegsmelten, gaat in kosten snijden

icon
Algemeen30 mei, 2022
Shutterstock.com

Ondanks sterke tegenwind van de lockdowns in China en de oorlog in Oekraïne weet het Chinese onlineplatform Alibaba de omzet nog wel te verhogen, maar de winst keldert. De retailer kondigt kostenbesparingen aan.

Sterke winstdaling

Het Chinese zero-Covidbeleid weegt ook op de resultaten van Alibaba. De e-commercegigant zag de omzet in het vierde kwartaal van z’n gebroken boekjaar nog wel groeien met 9%. Dat is beter dan verwacht, maar toch het laagste groeicijfer sinds de beurgang van de groep in 2014. De operationele kasstroom (ebitda) echter daalde met 30%.

Voor het volledige boekjaar, dat eindigde op 31 maart, noteerde Alibaba een omzetgroei met 19%, wat lager is dan de doelstelling van 20 tot 23% die de groep in november had vooropgesteld. De nettowinst daalde met 59%. De retailer wijst erop dat de lockdowns een impact hebben op de bevoorradingsketen. Bovendien daalt de vraag van Chinese consumenten naar niet-essentiële producten. In maart daalde de retailomzet in China met 3,5%.

Kostenbeheersing

Maar ook buiten China loopt het moeizaam: dochterbedrijf Lazada, actief in Zuid-Oost Azië, ziet de groei van onlinebestellingen vertragen, nu de winkels in de regio weer open zijn. AliExpress lijdt dan weer onder de impact van de oorlog in Oekraïne en onder de aangepaste Europese btw-regels – sinds 1 juli 2021 moet er immers btw en douanekosten betaald worden op álle pakjes van buiten de Europese Unie, en is er geen uitzondering meer voor goedkope pakketjes uit China.

Topman Daniel Zhang kondigt aan dat het internetplatform zich in het nieuwe fiscale jaar nog meer zal concentreren op kostenbeheersing en operationele efficiëntie. Hij laat zich echter niet vastpinnen op concrete vooruitzichten voor het lopende boekjaar, omdat de onzekerheden gelinkt aan de pandemie te groot zijn.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen4 juni, 2025
    Amerikaanse shoppers laten Temu vallen

    De handelsoorlog tussen de VS en China weegt op e-commerceplatform Temu: het aantal dagelijkse gebruikers daalde fors in mei als gevolg van het schrappen van de vrijstelling voor goedkope pakjes.

  • icon
    Algemeen3 juni, 2025
    Blokker maakt comeback met oud logo en 37 nieuwe winkels

    Bij Blokker “bloeit wat moois”: de Nederlandse huishoudketen wil nog dit jaar 37 winkels openen. Ook het directieteam is gevormd: de doorstart onder Roland Palmer krijgt zo concreter vorm.

  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN