RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven bol.comWooden Gifts and More
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Aanwezigheid op platform bol.com geeft potentiële klanten vertrouwen”

icon
Algemeen7 juni, 2022

(Publireportage) Meer dan de helft van alle pakketjes bij bol.com wordt verkocht door een lokale ondernemer. Eén van hen is Dennis Marechal van Wooden Gifts and More. Hij waardeert het grote bereik en de handige diensten op het verkoopplatform.

Groter bereik

Wooden Gifts and More, het bedrijf van ondernemer Dennis Marechal uit Vosselaar, verkoopt duurzame, handgemaakte houten geschenken: vooral balpennen, vulpennen, doosjes, briefopeners… “Die maak ik van hout van bomen die ziek zijn geweest, of omgevallen tijdens een storm bijvoorbeeld. Elk product vertelt een uniek verhaal. Bijna zeven jaar geleden, toen ik zestien was, begon het als een bij-beroepje. Momenteel combineer ik de zaak met mijn studies International Business Management. 80% van mijn klanten komt uit Nederland en België, de rest uit Duitsland, het VK, Frankrijk en 5% zelfs uit de VS en andere landen.”

Waarom Dennis de beslissing nam om zijn producten te verkopen op het verkoopplatform van bol.com? “Ik ben destijds begonnen op Etsy, een platform dat zich louter op handgemaakte producten richt. Dat was een logische stap, maar na enkele jaren wilde ik het iets serieuzer aanpakken. Ik dacht via bol.com veel meer mensen te bereiken in België en Nederland. En dat is ook het geval: mijn bereik via bol.com is veel groter dan via Etsy of m’n eigen website.”

Weinig retours

En dat loont: de omzet kreeg na enkele maanden een boost van wel 40 à 50%. Bovendien werd de verkoop meer voorspelbaar. “Sinds ik bij bol.com actief ben, weet ik ongeveer hoeveel bestellingen er wekelijks gaan binnenkomen, het is meer gebalanceerd.” Daar speelt ook de factor zekerheid mee, denkt hij: “Mensen vinden m’n producten wel mooi, maar soms vertrouwen ze het niet helemaal. Als bol.com er achter staat, betekent dat voor veel mensen toch een geruststelling.”

Niet dat de ondernemer vooraf geen twijfels had: hij was vooral beducht voor het retourgedrag van onlineshoppers. “Ik gebruik natuurlijke materialen en maak alles met de hand. Dus kan het gebeuren dat een product nét iets kleiner is of nét een andere kleur heeft dan op de foto. Mensen gaan het gauw terugsturen, vreesde ik. Maar tot nu toe is dat heel erg meegevallen: vorig jaar had ik amper 0,5% retours op al mijn orders. Dat is redelijk uitzonderlijk, denk ik. Het heeft wellicht toch te maken met mijn verhaal, het feit dat ik alles zelf maak: dan zijn mensen minder geneigd om terug te sturen. En ik hanteer ook hoge kwaliteitsnormen.”

Op tijd bezorgd

Ook verzenden doet Dennis Marechal manueel. Zo kan hij het verhaal achter z’n merk nog beter uitspelen: “Ik voeg er een persoonlijk briefje bij, dat geeft klanten een iets ander gevoel dan een standaard pen die je ergens koopt. We proberen zo klein mogelijke pakketjes te gebruiken: dat is handiger, zowel voor ons als voor de klant. De pakjes kunnen vaak in de brievenbus. Er is niks zo vervelend als een groter pakket dat wordt geleverd wanneer je niet thuis bent, waarna je het dan bij een postpunt moet gaan ophalen.”

Snel verzenden blijft immers belangrijk voor klanten. “Zeker in de kerstperiode bijvoorbeeld, wanneer mensen de pakketjes écht op tijd nodig hebben. Wij wonen dicht bij de Nederlandse grens, dus alle pakketjes voor Nederland versturen we in Nederland, en die voor België in België. Zo kunnen we een kortere verzendtijd garanderen.” Maar same day delivery is voor dit type producten geen noodzaak. “We versturen drie keer per week, zodat de doorlooptijd maximaal drie werkdagen bedraagt.”

Pakketzegels via bol.com

In België verstuurt Wooden Gifts and More alle pakjes met de dienst ‘Pakketzegels via bol.com’. “Dat maakt het heel makkelijk: klanten geven zelf hun adresgegevens in, de labels worden automatisch aangemaakt, ik kan geen fout maken. Bovendien heb je nog steeds de flexibiliteit om andere verzendopties te kiezen. Dat vind ik wel mooi. En we krijgen ook een bulkkorting op de zegels.”

Recent verdubbelde bol.com de oppervlakte van zijn distributiecentrum in Waalwijk: het magazijn is nu bijna 240.000 m² groot, robots stapelen er tientallen meters hoog en nieuwe inpakmachines kunnen er zo’n 10.000 bestellingen per uur verpakken. Daardoor verhoogt de opslagcapaciteit voor verkooppartners die hun logistiek aan het platform uitbesteden. Van de dienst Logistiek via bol.com maakt Dennis echter nog geen gebruik.

“Ik heb er wel over nagedacht, het zou de lead time korter kunnen maken. Maar wij pakken onze bestellingen speciaal in: een sticker erop met ‘thank you for your order’, een kaartje van mij, een handgeschreven briefje geadresseerd aan de koper… Ik heb nog geen systeem om dat goed vooraf aan bol.com aan te leveren. Daarom doe ik het nog zelf. Op de langere termijn denk ik wel dat het interessant kan zijn, zeker voor mensen die bulkproducten verkopen, of items die geen speciale zorg nodig hebben. Ik ken enkele mensen die ook via bol.com verkopen, en die zeggen dat die dienst het voor hen wel ontzettend makkelijk heeft gemaakt.”

Als ondernemer samen doorgroeien met bol.com? Het verkoopplatform van ‘de winkel van samen doorgroeien’ biedt wel meer voordelen. Ontdek hoe je die voordelen het best kan benutten via bol.com/samendoorgroeien.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Action nadert de kaap van 3000 winkels

    Action heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug en verwacht in het tweede kwartaal de mijlpaal van 3000 winkels te bereiken. Vorige maand ging de discounter onder grote belangstelling van start in Zwitserland.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN