RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven BeCommerce
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
  • Personen Sofie Geeroms
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische e-commerce dankt sterke groei aan revival reissector

icon
Algemeen16 juni, 2022
Shutterstock.com

In het eerste kwartaal van 2022 spendeerden Belgen zowat 30% meer online. Voor het leeuwendeel is die stijging toe te schrijven aan de heropleving van de reis- en evenementensector. Ook voeding boekt een opvallende vooruitgang.

Verdriedubbeling voor pakketreizen

Tijdens de eerste drie maanden van het jaar spendeerden Belgische consumenten gemiddeld 521 euro online. Dat is opnieuw een recordbedrag: het betekent dat de consument nu één op vier euro’s online uitgeeft. De totale online kwartaalomzet bedroeg 3,69 miljard, of een stijging met 30% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Per aankoop spendeerde de Belg gemiddeld 85 euro, en dat voor een totaal aantal van 43,2 miljoen aankopen. De cijfers komen uit de BeCommerce Market Monitor.

Die mooie groei is grotendeels toe te schrijven aan de terugkeer van de reis- en evenementensector na twee jaren van stilstand door de coronabeperkingen: tijdens het eerste kwartaal van 2022 spendeerde de Belg 1,7 miljard euro aan diensten online, een verdubbeling. Voor pakketreizen was er zelfs sprake van meer dan een verdriedubbeling.

Prijsbewust kopen

“Na twee verloren jaren, kiezen de consumenten deze lente en zomer resoluut opnieuw voor de ervaringen”, zegt directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. “Tegelijk zijn consumenten zich ook bewust van de inflatie en stijgende prijzen en kopen ze online meer prijsbewust, op zoek naar essentiële producten. Vooral kledij, schoenen en voedingsproducten blijven substantieel terrein winnen.”

De opvallendste groei is die van de voedingssector: 4,2% van alle voeding wordt nu online aangekocht. Dat percentage blijft echter nog heel laag vergeleken met de modesector: vier op tien kledingstukken worden online aangekocht, bij schoenen is dat één op vier. “Door de stijgende inflatie winkelt de consument meer dan ooit prijsbewust: niet enkel de prijs van het product, maar ook de verplaatsingen beginnen te tellen”, denkt Geeroms.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN