RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando waarschuwt: het wordt voorlopig niet beter

icon
Mode24 juni, 2022
Shutterstock.com

Zalando geeft een winstwaarschuwing af en stelt zijn verwachtingen voor dit jaar naar beneden toe bij. Het tweede kwartaal was zwakker dan voorzien door het lage consumentenvertrouwen.

Vertrouwen consument blijft dalen

De economische omstandigheden verslechteren en het consumentenvertrouwen is historisch laag nu de oorlog in Oekraïne verder blijft woeden. Ook in juni is het consumentenvertrouwen nog verder gedaald, merkt Zalando op. Het e-commerceplatform moet bijgevolg toegeven dat zijn eerder voorspellingen niet zullen uitkomen.

Begin mei zag de modespeler vroege tekenen van een potentieel herstel, maar dat blijkt voorbarig. Het management verwacht nu dat de macro-economische uitdagingen van langere duur en intenser zullen zijn dan eerder verwacht. Op korte termijn zal het consumentenvertrouwen niet verbeteren, vreest het Duitse bedrijf nu.

Amper nog winst

Het tweede kwartaal van dit jaar was alvast zwakker dan analisten hadden voorspeld. Zalando gaat ervan uit dat het verkoopvolume, de omzetgroei én de winst allemaal aanzienlijk lager zullen liggen. Analisten rekenden op 5% meer volume, 1,5% omzetgroei en 104 miljoen euro brutowinst, maar daar blijkt dus niks van uit te komen. Zalando beklemtoont enkel dat het kwartaal wel nog winstgevend is.

Voor het volledige jaar 2022 gaat Zalando nu uit van een volumestijging tussen de 3% en 7% tot 14,8 à 15,3 miljard euro, terwijl de omzet wellicht nauwelijks zal groeien (0% tot 3%). De brutowinst zou ergens tussen de 180 en 260 miljoen euro eindigen. Dat laatste betekent wel dat de winstgevendheid in de tweede helft van 2022 sterk moet verbeteren, geeft het bedrijf toe.

Zalando hoopt de winst op te krikken door minder uit te geven aan marketing, nog meer druk te zetten op de magazijnmedewerkers (de bezettingsgraad verhogen) en een minimumorderwaarde in te voeren in nog eens vijftien markten.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

  • icon
    Mode14 mei, 2025
    Hackers stelen klantgegevens Dior

    Dior is het jongste slachtoffer in een reeks van cyberaanvallen op retailers. Op 7 mei ontdekte het modehuis dat een ongeautoriseerde externe partij toegang had gekregen tot een klantendatabase in China.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN