RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven EuroCommerce
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Groeivertraging verwacht voor Europese e-commerce

icon
Algemeen28 juni, 2022
Shutterstock.com

De Europese e-commerce bleef stevig doorgroeien in 2021, maar ondervindt nu wel een vertraging als gevolg van de Oekraïnecrisis en de inflatie. Retailers zullen hun digitale investeringen moeten verdubbelen tegen 2030.

13% groei

Ook wanneer shoppers weer fysieke winkels kunnen bezoeken, blijven ze online kopen: ondanks het opheffen van de meeste coronamaatregelen en het vertrek van het VK uit de Europese eenheidsmarkt, is de e-commerceomzet in Europa in 2021 met 13% gestegen naar 718 miljard euro. In de 27 EU-landen bedroeg de groei 16%. 90% van de bevolking gebruikt nu het internet en 76% shopt ook online.

Eén en ander blijkt uit het zopas gepubliceerde European E-Commerce Report van EuroCommerce en Ecommerce Europe, dat gedetailleerde cijfers bevat over e-commerce in 37 landen op het Europese continent.

Onzekerheid

Na de enorme piek als gevolg van de pandemie, blijft e-commerce stevig verankerd in de economie en de samenleving, stelt het rapport. In tegenstelling tot wat veel waarnemers hadden verwacht, is de onlineomzet blijven groeien, maar die groei stabiliseert nu wel.

Consumenten worden voorzichtiger: de oorlog in Oekraïne, de inflatie en verstoorde bevoorradingsketens veroorzaken een algemeen gevoel van onzekerheid. Toch toont de sector zich veerkrachtig. De sector van de onlinediensten, zoals toerisme en evenementen, kent een sterke heropleving.

Ondersteuning

Er zijn wel redenen tot bezorgdheid. Om een succesvolle digitale transformatie door te maken, zullen bedrijven hun investeringen moeten verdubbelen tegen 2030, denkt algemeen directeur Christel Delberghe van EuroCommerce.

“Een digitale aanwezigheid wordt voor veel bedrijven een kwestie van overleven. Onze klanten verwachten van ons dat we een naadloze ervaring bieden, met verschillende combinaties van online en offline interacties”, zegt ze. Maar vooral kleine en middelgrote ondernemingen lopen nog steeds achterop in hun gebruik van digitale tools. Zij hebben nood aan meer ondersteuning.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN