RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven Sligro
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sligro: “Het gaat goed, maar niet vanzelf”

icon
Food22 juli, 2022
Shutterstock.com

Foodgroothandel Sligro zag een krachtig herstel van de horeca in de eerste jaarhelft. Zelfs de hoge kosten en het lage consumentenvertrouwen kunnen de pret niet bederven. Voorlopig toch…

Uit de rode cijfers

Sligro haalde in de eerste helft van dit jaar een omzet van 1,13 miljard euro, een stijging van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Ook in het tweede kwartaal ging de omzet met ruim 43% omhoog. In het halfjaar nam de brutowinst met 30 miljoen euro toe tot 65 miljoen euro, terwijl onder de streep het verlies van 7 miljoen euro werd omgezet in 7 miljoen euro nettowinst – exclusief de verkoop van ex-dochter Smeding.

In België steeg de omzet met 34 miljoen euro tot 103 miljoen euro. Sligro-ISPC tekende er een groei van 65% op ten opzichte van vorig jaar. De omzet in Nederland nam in de eerste jaarhelft met 307 miljoen euro toe tot 1,03 miljard euro. Klanten kozen er resoluut voor levering: in de zelfbedieningsgroothandels nam de omzet (exclusief rookwaren) met 10% toe, in de bezorging verdubbelde de omzet.

Enorme opschaling na corona

Natuurlijk heeft dat alles te maken met de coronapandemie, die vorig jaar nog hevig woedde. Nu haalt de Nederlandse foodserviceleverancier opgelucht adem: “Hoewel het peil van het consumentenvertrouwen in Nederland en België anders doet vermoeden, liepen de bestedingen in de horeca, pretparken en uitgaansgelegenheden maand na maand verder op. Ook de evenementenbranche draaide weer op volle toeren”, zegt CEO Koen Slippens.

Al brengt dat “enorme opschalen ook grote operationele uitdagingen met zich mee”. Met name “schaarste in de supply chain, personeelstekorten, tekorten in transport en het verwerken van de hoge inflatie op producten en diensten” zorgen ervoor dat de service soms onder het optimale niveau blijft.

Horeca gespaard van consumentencrisis

Opvallend: anders dan vroeger zorgen het lage consumentenvertrouwen en de sterke prijsstijgingen er (nog) niet voor dat mensen minder uitgeven op café of restaurant. “De lage werkeloosheid (of hoge baan- en inkomenszekerheid) van dit moment lijkt een sterke compenserende factor. Of, en zo ja wanneer, er tekenen van recessie doorklinken in onze afzetmarkten is hierdoor lastig te voorspellen”, analyseert Slippens.

Wat er ook gebeurt, Sligro is er klaar voor, want flexibel zijn heeft de sector nu wel geleerd: “We weten na twee jaar op- en afschalen door COVID maar al te goed wat we moeten doen als er afgeschaald moet worden”. “Wij gaan met een positief gevoel en veel energie de tweede jaarhelft in, want het gaat goed, maar niet vanzelf!”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels nieuw leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN