RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags live shopping
  • Bedrijven MetaTikTok
  • Onderwerpen E-commerce
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Facebook stopt met live shopping

icon
Algemeen4 augustus, 2022
Shutterstock

Na TikTok trekt nu ook Facebook de stekker uit zijn live shopping. Winkelen via livestream is in Azië al jaren een hit, maar blijkt in het Westen niet aan te slaan.

Wel nog op Instagram

Vanaf 1 oktober kunnen bedrijven of influencers geen liveshoppingvideo’s meer uitzenden op Facebook. In die live-uitzendingen tonen merken of retailers producten en kunnen kijkers rechtstreeks bestellen wat in beeld komt. Het systeem valt best te vergelijken met de teleshopping van weleer, maar dan in een digitaal jasje. Facebook lanceerde de functie in 2018.

Vorige zomer probeerde het Meta-platform bekendheid te creëren met “Live Shopping Fridays”, waaraan merken als Abercrombie & Fitch, Bobbi Brown, Clinique en Sephora meededen, maar echt groot werd het nooit. Afgelopen najaar deed Facebook nog een laatste poging influencers te betrekken, door het mogelijk te maken eenzelfde live-uitzending tegelijk op de pagina van een merk en van een influencer te streamen. Nu geeft Facebook echter op.

In de plaats wil het sociale netwerk inzetten op Reels, korte video’s die TikTok populair hebben gemaakt. Livestreamen kan dan nog, maar het zal op Facebook niet meer mogelijk zijn om producten te taggen. Op Instagram kan live shoppen voorlopig wel nog gewoon: in Reels op Instagram kunnen bedrijven wel producten taggen én Live Shopping op Instagram blijft bestaan. Meta schuift dus duidelijk Instagram naar voren als verkoopkanaal, terwijl het Facebook loskoppelt van shopping.

TikTok gaf al eerder op

Het is opmerkelijk dat Facebook al het tweede sociale medium is dat live shopping in het Westen voor bekeken houdt, na TikTok onlangs. Het Chinese platform draaide er proef, om de Shop-functie later uit te breiden naar de Verenigde Staten en het Europese vasteland. Maar zover is het nooit gekomen: influencers haakten al snel af omdat ze onvoldoende kijkers hadden.

Op de Chinese thuismarkt is live commerce nochtans razend popular. Shoppen via livestream is er goed voor meer dan 60 miljard dollar omzet per jaar en ruim twee derde van de Chinezen maakt er gebruik van. Toen retailers en merken tijdens de lockdowns op zoek moesten naar nieuwe, digitale manieren om mensen te bereiken, gingen ook Westerse bedrijven ermee aan de slag. Maar nu blijkt het concept toch moeilijk van de grond te komen.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Action nadert de kaap van 3000 winkels

    Action heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug en verwacht in het tweede kwartaal de mijlpaal van 3000 winkels te bereiken. Vorige maand ging de discounter onder grote belangstelling van start in Zwitserland.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN