RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven bol.com
  • Onderwerpen E-commerceWetgeving
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rechter: “Niet duidelijk dat wie bestelt ook moet betalen”

icon
Algemeen11 augustus, 2022
Shutterstock

(update) Is een bestelknop niet genoeg om klanten duidelijk te maken dat ze moeten betalen? Een rechter in Amsterdam oordeelt van niet, in een geschil tussen Bol.com en een consument. De uitspraak is opmerkelijk nieuws voor heel wat webshops.

Wel of geen bestelling?

Een klant van Bol.com hoeft zijn openstaande rekening van 200 euro bij Bol.com niet te betalen, na de tussenkomst van een kantonrechter in Amsterdam. Het webwarenhuis sleepte de consument voor de rechter omdat die de bestelling weigerde te betalen, maar dat pakt dus anders dan verwacht uit.

Toen de consument op ‘bestelling afronden’ klikte was het niet duidelijk dat er al effectief een bestelling werd geplaatst en de klant nu moest betalen, argumenteerde de betaalweigeraar. Hoewel de klant in het volgende scherm niet betaalde en er geen artikelen werden geleverd, vond Bol.com daarentegen dat er wel al een verkoopovereenkomst was – en dus ook een openstaande schuld.

Normaal gezien heeft Bol.com in juridische zin gelijk: van zodra iemand op bestellen klikt, wordt een bindende overeenkomst aangegaan. Vanaf dat moment zijn zowel de koper als de handelaar verplicht om dat contract na te komen: de consument om te betalen, de retailer om te leveren. De Amsterdamse rechtbank duidt nu echter op een belangrijke uitzondering.

Bestellen en betalen, niet “afronden”

De rechter heeft de koopovereenkomst nietig verklaard, bericht het AD. Volgens de rechtbank voldeed de bestelknop niet aan de wettelijke vereisten: het was inderdaad niet duidelijk genoeg dat de knop met ‘bestelling afronden’ betekende dat consumenten daadwerkelijk een betalingsverplichting aangaan.

Hoewel Bol.com die mening niet deelt – “in onze visie is het voldoende duidelijk (…), ook gezien dit bij vrijwel al onze 13 miljoen klanten goed gaat” – heeft de webwinkel de boodschap op zijn bestelknop ondertussen veranderd in ‘bestellen en betalen’. Zo is hopelijk geen verwarring meer mogelijk.

“Goed leesbaar en ondubbelzinnig”

De Amsterdamse rechtbank zou zich hebben gebaseerd op een eerdere uitspraak van het Europese Hof. Die moest zich in april buigen over de Duitse kwestie van een klant die Booking.com weigerde te betalen na een “onbedoelde” hotelboeking. Ook daar zei het Europese Hof dat de bestelknop niet duidelijk genoeg was: de betalingsverplichting moet “goed leesbaar en ondubbelzinnig” zijn aangeduid.

Mogelijk scheppen de uitspraken een belangrijk precedent en geldt de zaak als een waarschuwing voor andere webshops. Die kunnen maar beter zorgen dat hun bestelknop glashelder is, anders hoeven consumenten hun rekening misschien niet te betalen. Ook voor consumenten is het een wijze les dat ze maar beter niet ondoordacht op bestellen klikken, want dan zijn ze in principe tot aankoop verplicht.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen4 juni, 2025
    Amerikaanse shoppers laten Temu vallen

    De handelsoorlog tussen de VS en China weegt op e-commerceplatform Temu: het aantal dagelijkse gebruikers daalde fors in mei als gevolg van het schrappen van de vrijstelling voor goedkope pakjes.

  • icon
    Algemeen3 juni, 2025
    Blokker maakt comeback met oud logo en 37 nieuwe winkels

    Bij Blokker “bloeit wat moois”: de Nederlandse huishoudketen wil nog dit jaar 37 winkels openen. Ook het directieteam is gevormd: de doorstart onder Roland Palmer krijgt zo concreter vorm.

  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN