RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags maaltijdbezorging
  • Bedrijven HelloFresh
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie DuitslandVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

HelloFresh leeft van Amerika nu Europeanen afhaken

icon
Food16 augustus, 2022

HelloFresh blijft groeien, ondanks een terugval na de coronaboom. Vooral met dank aan de Verenigde Staten dan, want al meer dan de helft van de inkomsten komt uit de VS.

Minder klanten in de lente

“Het tweede kwartaal is altijd zwakker dan het eerste”, sust CEO Dominik Richter analisten die erop wijzen dat HelloFresh tussen het begin van het jaar en nu 500.000 klanten heeft verloren. Eenmaal de goede voornemens zijn bekoeld, bestellen mensen blijkbaar minder maaltijdboxen. Ook de stijgende levensduurte en economische onzekerheid spelen mee dit jaar, vooral dan in Europa. In de VS keerden “slechts” 220.000 klanten HelloFresh de rug toe.

In totaal daalde zo ook het aantal bestellingen, van 34,6 miljoen in het eerste kwartaal naar 32,3 miljoen nu. Meer dan de helft van alle bestellingen kwam uit de Verenigde Staten, ondertussen met voorsprong de belangrijkste markt voor de maaltijdboxleverancier. Het land is goed voor ruim de helft van de inkomsten en driekwart van de operationele winst, weet nieuwssite Finanzen. Ook opvallend: het bedrijfsresultaat steeg in de VS met bijna 23%, terwijl elders de brutowinst met bijna een kwart daalde tot 64,8 miljoen euro.

Tegen de stroom in

Toch blaakt Richter van het vertrouwen. In vergelijking met een jaar eerder steeg het aantal klanten met dik 4% tot ruim acht miljoen en klom de omzet zelfs met meer dan 25% tot 1,96 miljard euro – een record. Zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet nog met 16%. Bestellingen werden groter en duurder, terwijl klanten ook meer voor aanvullende producten kozen. HelloFresh, die met de groei “tegen de heersende stroming binnen de e-commerce” ingaat, is dus op koers om tegen 2025 tien miljard euro omzet te halen, stelt de CEO.

De onvermijdelijk hogere kosten, voor alles van ingrediënten tot bezorging, drukten wel op de winst. Het ‘ebitda’ daalde met 7,5% tot 145,9 miljoen euro, goed voor een kwart minder nettowinst (62,5 miljoen euro) onder de streep dan vorig jaar. De uitleg: om concurrentiële prijzen te houden, heeft het bedrijf “het effect van de inflatie grotendeels getemperd zonder de kosten volledig door te berekenen aan de klanten”. Voor het hele jaar verwacht HelloFresh een omzetgroei tussen de 18 en 23%, en een licht lagere operationele winst dan een jaar eerder.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN