RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Van Marcke
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Van Marcke gaat voor vijfde plaats op Franse markt

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin16 augustus, 2022

Van Marcke wil 34 nieuwe winkels openen in Frankrijk. De badkamerspecialist wil zo doorstoten naar de top vijf in het land, waar ruimte genoeg is om de doe-het-zelfspelers uit te dagen.

Markt van 4 miljard euro

Van Marcke heeft stevige groeiambities in Frankrijk: de specialist in sanitair en verwarming heeft er vandaag zestien winkels en een showroom, maar over vijf jaar wil het Kortrijkse bedrijf er vijftig winkels. Op die manier zou de keten een te duchten uitdager worden in de markt, die er dan concurreert met webshops (Cedeo en Point P) en de grote doe-het-zelfketens, zoals Bricorama, Leroy Merlin en Castorama.

Het is de bedoeling om de sprong te maken van de huidige elfde plaats naar de vijfde plek op de markt, vertelt algemeen directeur Frankrijk Bart Houpline aan De Tijd. De expansie moet zowel via eigen winkels als met franchising gebeuren. “De Franse markt voor onze producten vertegenwoordigt 4 miljard euro, terwijl wij maar een omzet van 48 miljoen hebben. Daar zit dus nog potentieel.”

Frankrijk was ook al aanwezig in de gedachten van CEO Caroline Van Marcke toen ze in 2018 een distributiecentrum van 90.000 m² liet neerpoten in Kortrijk. Het was een proces dat ze destijds als “de hel” beschreef, maar zo dichtbij de grens gelegen, is de expansie bij de zuiderburen nu wel een logische stap. Vanuit het magazijn kan het bedrijf in een straal van 400 kilometer leveren – dus tot halverwege de Franse zeshoek. Ook de latere bouw van een extra distributiecentrum zuidelijker in het land, sluit Houpline niet uit.

Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 maart, 2025
    Hoe Chinezen de Europese doe-het-zelfmarkt stuwen

    Doe-het-zelfaankopen worden nog steeds digitaler en internationaler. E-commerce blijft een groeiend deel van de markt inpalmen, zeker nu Chinese nieuwkomers al naar de top vijf doorstoten.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin9 januari, 2025
    Brico-app toont locatie producten in de winkel

    Als eerste doe-het-zelfketen in België lanceert Brico een ‘productlocator’ op zijn website en in zijn app. Klanten kunnen zo waar ze een specifiek product kunnen vinden in hun favoriete winkel.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin12 augustus, 2024
    Lidl opent Parkside bouwmarkten

    Om zijn doe-het-zelfhuismerk Parkside beter bekend te maken bij consumenten, heeft Lidl in Hongarije en Polen aparte winkels geopend die het volledige doe-het-zelfaanbod van de discounter presenteren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN