RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags folder
  • Bedrijven Aldi
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aldi publiceert digitale folder op melkverpakkingen

icon
Food17 augustus, 2022

Als eerste Belgische retailer gaat Aldi zijn digitale folder toegankelijker maken, via een QR-code op melkverpakkingen. De motieven? Kostenbeheersing en duurzaamheid.

Scan het melkpak

Voortaan kunnen klanten van Aldi een QR-code scannen op de melkverpakkingen, om makkelijk de digitale folder van de discounter te lezen. Aldi wil op deze manier de stijgende kosten voor het produceren en verspreiden van de folder onder controle houden, en ook duurzamer worden. De code verschijnt eerst op drie melkverpakkingen: vol, halfvol en mager. Melk heeft immers een groot bereik: 25% van de melk die in België wordt verkocht, komt van Aldi.

De retailer plant het nieuwe initiatief de komende maanden sterk te ondersteunen met communicatiecampagnes. “Voor ons is dit een testproject,” zegt marketingdirecteur Isabel Henderick. “Het vergt een gedragswijziging van onze klanten. Dat valt moeilijk te voorspellen. Maar we hopen dat we de omschakeling kunnen maken. De fysieke folder gaan we zeker niet afschaffen. We hopen hem op termijn wel af te bouwen.” Al wordt het een langzaam proces: concrete doelstellingen of timings stelt Aldi niet.

Bij elke klant thuis

Aldi heeft vandaag al een digitale folder, te vinden op de website, in de app en op online folderplatformen. Die ziet er hetzelfde uit als de fysieke folder en bevat enkele digitale snufjes, zoals animaties, video en links naar extra productinformatie, maar het bereik is nog onvoldoende: slechts 10% van de Belgen leest de digitale folder. “We willen bij elke klant op de keukentafel thuis geraken.”

De folder is en blijft het belangrijkste communicatiemiddel voor Aldi, benadrukt Henderick. Hij heeft een aanzienlijke impact op de omzet en is ook voor de klant een belangrijk informatiekanaal. De Aldi-folder is bovendien de meest bedeelde en de populairste van het land. “We verspreiden wekelijks 4,4 miljoen folders, via huis-aan-huisbedeling en via de winkels. Hij werd drie jaar op rij verkozen tot beste folder van het jaar, met in 2021 ook de prijs van de vakjury.”

9 op 10 bekijkt folders

Uit een enquête van iVox in opdracht van Aldi blijkt dat negen Belgen op de tien reclamefolders doorbladert. 72% doet dat zelfs wekelijks. De voornaamste redenen: prijzen vergelijken, de volgende shoppingtrip voorbereiden, promoties en acties ontdekken. Meer dan de helft van de respondenten zou vaker de digitale folder willen consulteren als die toegankelijker wordt, blijkt uit dezelfde enquête. Daarom ontwikkelde Aldi deze nieuwe oplossing.

“De folder wapent klanten tegen koopkrachtverlies,” aldus Henderick. “Maar we staan voor grote uitdagingen. De energie- en papierprijzen blijven stijgen. Ook de distributiekosten zijn aanzienlijk. En een typisch Belgisch fenomeen zijn daarnaast de gemeentetaksen.” Het zijn kosten die Aldi onder controle wil houden, terwijl ook duurzaamheid een uitdaging is. Hoewel het een moeilijke evenwichtsoefening is, is de discounter in de loop van de jaren steeds minder papier gaan gebruiken.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN