RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Tencent
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tencent maakt eerste omzetverlies mee in verzwakt China

icon
Algemeen18 augustus, 2022
katjen / Shutterstock.com

De reclame-inkomsten kelderen bij Tencent nu de Chinese economie verzwakt. Voor het eerst in zijn geschiedenis daalt daardoor de omzet van de eigenaar van WeChat, de app waarmee Chinezen chatten, gamen en kopen.

5.000 jobs geschrapt

Voor het eerst daalde de omzet van de Chinese technologiereus Tencent in het afgelopen kwartaal: een daling met 3% deed de omzet uitkomen op 134 miljard yuan (19 miljard euro), terwijl de netto-inkomsten zelfs meer dan halveerden. Het bedrijf voelde zich bijgevolg verplicht 5000 banen (bijna 5% van het totale personeelsbestand) te schrappen.

Boosdoener zijn de online reclame-inkomsten, die een recorddaling optekenden. De Chinese economie had dit voorjaar te lijden onder coronabeperkingen en -lockdowns, maar ook het uiteenspatten van de vastgoedbubbel en de aanhoudende druk die de overheid zet op zijn technologiereuzen. De inkomsten van Tencent uit online reclame zakten zo met 18%.

Nieuwe fase in Chinese markt

Toch heeft het bedrijf nog beter stand gehouden dan verwacht. De nettowinst van 28,1 miljard yuan (4 miljard euro) was 15% beter dan voorspeld. Wel ziet Tencent zich genoodzaakt om zijn belangen in heel wat andere internetbedrijven af te bouwen, waaronder e-commercereus JD.com. De Chinese retail- en technologiemarkt is in feite al jarenlang een oligopolie, waarin Tencent en Alibaba de markt quasi volledig inpalmen. Wie in het land kans wil maken, moet zich aansluiten bij het enorme ecosysteem van een van de twee spelers. Tencent heeft zo participaties in honderden andere internet- en techbedrijven.

De Chinese overheid probeert die markt vandaag open te breken door de technologiereuzen boetes en beperkingen op te leggen. Opvallend is bijvoorbeeld dat Tencent, het grootste gamingplatform van China, nog voor geen enkele nieuwe computergame goedkeuring kreeg dit jaar, bericht Bloomberg. Het bedrijf richt zich nu meer op internationale games, het toekomstige metaversum, cloudsoftware en TikTok-concurrent WeChat-video.

Ook komen de Chinese techreuzen in een nieuwe fase van maturiteit: ze verbeteren nu hun winstgevendheid en marges, in plaats van voor ongebreidelde groei en marktverovering te blijven gaan. Dat moet ook wel, nu hun beurswaardering naar ongekende dieptes is gekelderd.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN