RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven De Gele Flamingo
  • Onderwerpen E-commercewinkelconcept
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De Gele Flamingo: fysieke winkel is meerwaarde voor e-commercespeler

icon
Algemeen24 augustus, 2022

De fysieke winkel van kinderwebshop De Gele Flamingo bestaat een jaar, met succes. De conceptwinkel voor ouders die een eerste kind verwachten, slaagde erin de gemiddelde waarde van geboortelijsten met 20% te laten stijgen.

“Een levend Instagram-account”

Een jaar na de opening is de fysieke winkel van de Antwerpse webshop De Gele Flamingo een “enorm succes”. Op één jaar tijd is de gemiddelde waarde van de geboortelijsten met 20% gestegen, ziet oprichtster Sophie Claes, en dat is ook precies waarvoor de winkel is bedoeld. In de Baby Concept Store in Zoersel wandelen klanten “een levend Instagram-account binnen”. Ze kunnen er inspiratie opdoen, advies vragen en items direct aan hun geboortelijst kunnen toevoegen door een QR-code te scannen.

Met de fysieke winkel doelde Claes op een specifiek soort klant: ‘first time ouders’. “We weten dat het soms niet gemakkelijk is om online grotere – en dus ook duurdere – stuks te kiezen, als je niet weet hoe het product er in het echt uitziet. Dat geldt zeker voor mensen die voor de eerste keer ouder worden”, legt de onderneemster uit. “We merkten dat zij vaak geen idee hebben wat ze nodig hebben. Zij hebben nood aan een persoonlijke winkelervaring, waarbij iemand hen op weg kan helpen.” De winkel vult zo een gat in het marktsegment, meent Claes, en inderdaad: 90% van de shoppers komen er voor hun eerste kind.

De Gele Flamingo is één van de eerste handelaars in België die eerst via e-commerce begon en pas later met fysieke retail startte. Een vergelijking met de Nederlandse omnichannelspeler Coolblue laat dan ook niet lang op zich wachten: “Het is nog steeds mijn ambitie om de Coolblue van de baby-, kinder- en lifestylewereld te worden.” Vorig jaar draaide De Gele Flamingo een recordomzet van 6,5 miljoen euro, verhuisde de retailer ook naar een groter magazijn en ging een Engelstalige versie van de webwinkel live. Volgend jaar viert de onderneming zijn tiende verjaardag.

Op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress eerder dit jaar deelde Sophie Claes haar opmerkelijke groeiverhaal.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN