RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AndySpadel
  • Onderwerpen E-commerceLogistiekRetailDetail Day
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Drankbezorger Andy ook naar Antwerpen: “Gratis leveren kan duurzaam en rendabel”

icon
6 september, 2022

Na Brussel en Leuven brengt drankenbezorger Andy vanaf oktober ook water, bier en andere dranken gratis aan huis in Antwerpen. Een rendabel en duurzaam laatste-mijl-levermodel is geen fictie, stelt het bedrijf.

“Een no-brainer”

Een succesvol zakenmodel voor last mile delivery? Volgens drankenbezorger Andy is het wel degelijk mogelijk. De start-up werd opgericht in 2020, bij de start van de coronacrisis. “We leveren zware goederen, zoals dranken, aan huis, binnen de drie uur, met een elektrische vloot, en we nemen ook je leeggoed mee terug. We ontzorgen consumenten volledig in hun drankenaankopen. Binnenkort gaan we ons aanbod uitbreiden naar andere zware producten zoals petfood of keukenproducten, ” zegt CEO en medeoprichter Andreas Van Assche. Op de RetailDetail Day, op 22 september, vertelt hij het verhaal achter de bezorgdienst.

“We willen dé go-to oplossing zijn voor de aankoop van dranken in bakken. Het is bijna een no-brainer om bij ons te bestellen, want we hanteren gelijkaardige prijzen als de supermarkt en we leveren gratis.” Welk verdienmodel hanteert Andy dan? “Onze winst komt van de marge op de producten. We kunnen kosten besparen, bijvoorbeeld doordat we geen fysieke winkels hebben. Naarmate we de schaal en de dropintensiteit kunnen vergroten, wordt het steeds winstgevender.”

Brede klantenwaaier

Andy bezorgt met elektrische bestelwagens. Cargofietsen zijn minder geschikt: “We willen volumes kunnen poolen, dat is een belangrijke drijver van rendabiliteit. De grootste kost is de chauffeur: die moet voldoende volume verzetten op een bepaalde termijn om winstgevend te worden. De meeste bezorgers staan op de loonlijst, daarnaast doen we ook beroep op flexwerkers en studenten om de volatiliteit in de bestellingen op te vangen.”

Wie zijn de klanten? “Een brede waaier aan profielen. Gezinnen in de randgemeenten, die hun volledige drankenconsumptie bij ons bestellen. Maar ook jonge professionals, die veel waarde hechten aan convenience en die digitaal mee zijn. Ze besparen tijd met onze dienst en hebben het budget daarvoor. 20% van onze omzet komt van KMO’s die producten bestellen voor op kantoor.”

Schaalbaar model

Tot nu toe bezorgt Andy in Brussel, Leuven en omstreken. “Vanaf oktober starten we in Antwerpen. Op termijn willen we ook andere grote steden aanvatten, zoals Gent of Luik, en later zelfs internationaal gaan. Ons model is zeker schaalbaar. Volgend jaar lanceren we een mobiele app.” Er zijn wel meer believers: In de zomer van 2021 nam Spadel, eigenaar van Spa en Bru, via zijn investeringsfonds The Source een minderheidsbelang in de drankenbezorger.

Laatste-mijl-bezorging roept nochtans heel wat bedenkingen op, vooral op het vlak van kostprijs en duurzaamheid. Er verschenen artikels in de media naar aanleiding van het vertrek van Gorillas uit België, met kritiek op het zakenmodel dat onmogelijk winstgevend zou kunnen zijn. Bij Andy is men het daarmee niet eens: “We willen meegeven wat een succesvol businessmodel in last mile delivery kan betekenen. Wat zijn de drijvers van de winst en van de duurzaamheid, zowel op klimaatvlak als in de betekenis van een langdurig zakenmodel?”

Op het podium

Een no-brainer? Dat kan u zelf komen achterhalen. Op de RetailDetail Day, die plaatsvindt op 22 september in Antwerpen, geeft Andy een exclusieve inkijk in het zakenmodel achter de laatste-mijl-bezorgdienst.

Het marketingcongres voor de retailbranche, met als rode draad de zoektocht naar nieuwe kansen in uitdagende tijden, brengt wel meer interessante sprekers op het podium, onder andere van fietsketen Lucien, Apple-reseller Lab9, koffieketen Izy Coffee en winkelcentrum Maasmechelen Village. Klik op de knop hieronder voor meer info en tickets.

Ik bestel tickets voor de RetailDetail Day

Meer
Bekijk meer
  • icon
    Wonen16 mei, 2025
    Franse outletketen legt de hand op voorraad failliet Casa

    NOZ, een outletretailer met 339 winkels en 3 miljoen klanten per maand in Frankrijk, heeft de voorraad van de failliete decoratieketen Casa overgenomen.

  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN