RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerceMasterclass
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Welke rol voor de fysieke winkel morgen? Volg onze exclusieve masterclass

icon
7 september, 2022
Gino Van Ossel

Met de groei van e-commerce verandert de rol van de fysieke winkel. Retailers moeten hun winkelnetwerk dan ook kritisch evalueren. Een masterclass met Gino Van Ossel reikt daarvoor de nodige tools aan.

‘Rightsizen’

De opdracht waar retailers nu voor staan, is het ‘rightsizen’ van hun winkelnetwerk, weet retailprofessor Gino Van Ossel van Vlerick Business School. “Dat betekent niet noodzakelijk dat je winkels moet sluiten, wel dat je kijkt naar de veranderde rol van de fysieke winkel in je multichannelstrategie.”

In een masterclass voor RetailDetail gaat Van Ossel dieper in op de volgende vragen: “Wat is de rol van de fysieke winkel? Hoe groot moet de winkel dan zijn? Welke ligging is dan geschikt? Hoeveel winkels heb je morgen dan nodig?”

De antwoorden op die vragen hangen af van verschillende factoren. De sector waarin je als retailer actief bent, bijvoorbeeld: “Ben je actief in vloerbekleding, dan zie je dat je winkels de rol van showroom behouden, maar dat de aankoop wel naar online verschuift. In de mode daarentegen zie je dat mensen die komen rondkijken en passen, meteen ook kopen.”

Interactieve aanpak

Een andere vraag is in welke mate je als retailer verticaal geïntegreerd bent. “Voor een Ikea maakt het weinig uit of klanten online kopen of in de winkel. Maar voor een multimerkenretailer is dat wél een issue, omdat de consument die in de winkel komt kijken, online bij een concurrent kan kopen die hetzelfde merk aanbiedt.” Ook je verdienmodel is een factor: “Bij Ikea heb je veel geplande aankopen, maar ook een deel impuls. Als het aantal bezoekers in de fysieke winkels daalt, dan daalt ook de omzet. Blijft de winkel dan leefbaar? Je ziet Ikea experimenteren met kleinere winkelformats, met winkels als e-commercehubs ook. Fysieke expansie met grote winkels is in België niet meer aan de orde.”

De foodsector hinkt nog wat achterop inzake e-commerce, maar een verdere groei is ook hier onvermijdelijk. Omdat online gekochte winkelmandjes qua samenstelling echt wel verschillen van die in de winkel, moeten food retailers nu hun huiswerk maken. “Welk assortiment geef je dan minder plaats in de winkel? Welke winkelformats worden daarom het meest en het minst getroffen? Welk assortiment moet je juist uitbreiden? Als winkels kleiner moeten worden, welke oplossing bedenk je dan voor de grotere panden? Ga je winkels bouwen voor specifieke doelgroepen? Elk van die vragen zullen we verkennen.” Gino Van Ossel gaat in z’n masterclass voor een interactieve aanpak. Deelnemers gaan met mini-cases aan de slag, hands-on, met aandacht voor verschillende sectoren.

De masterclass “De fysieke winkel morgen” vindt plaats op 24 oktober, bij RetailDetail in Antwerpen.

Schrijf je hier in
Meer
Bekijk meer
  • icon
    Wonen16 mei, 2025
    Franse outletketen legt de hand op voorraad failliet Casa

    NOZ, een outletretailer met 339 winkels en 3 miljoen klanten per maand in Frankrijk, heeft de voorraad van de failliete decoratieketen Casa overgenomen.

  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN