RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

E-commerce valt wereldwijd terug: klanten snuisteren zonder kopen

icon
Algemeen9 september, 2022
Shutterstock.com

De coronapandemie blijkt dan toch geen lanceerplatform voor e-commerce te zijn geweest: wereldwijd lopen de online verkopen zelfs terug. In landen als België, Duitsland en Nederland is die terugval zelfs fors (tot een kwart), nu de fysieke winkels weer onbeperkt open zijn. Wie nog wel online winkelt, haakt heel vaak af.

Minder bezoekers, minder bestedingen

Webshops kregen in het tweede kwartaal van dit jaar gemiddeld 2% minder bezoekers over de digitale vloer. Wereldwijd werd 6% minder online gekocht en gaven shoppers ook 4% minder uit. Dat blijkt uit onderzoek van Salesforce naar het onlineshopgedrag van een miljard shoppers in ruim zestig landen.

De terugval is te verklaren door de coronapandemie van de voorbije jaren, die e-commerce naar ongekende hoogten katapulteerde toen de fysieke winkels gedwongen gesloten moesten blijven. Ook het verminderde consumentenvertrouwen door de sterke inflatie zal ongetwijfeld bijdragen aan de dip.

Tot kwart minder e-commerce

In het eerste kwartaal van 2022 kromp de e-commercegroei met 27% in Nederland ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Toen bedroeg de groei nog liefst 25% tegenover een jaar eerder. Het corona-effect wordt met andere woorden weer uitgewist. Globaal was er een daling met 2%, in België was er terugval met 11%.

Het tweede kwartaal toonde meer van datzelfde: 12% minder e-commerce in Nederland, 15% minder in België. In België was er weliswaar iets meer ’traffic’, maar minder bestellingen dan een jaar tevoren. In Nederland was er zowel minder traffic (-6%) als minder bestellingen.

9 op 10 laat winkelkar achter

Het internet wordt ook duidelijk een plek om te snuisteren en rond te kijken, zonder werkelijk te bestellen. Slechts een vijfde van de bestellingen gebeurt na gebruik van de zoekfunctie op de site – dus doelgericht. Bijna negen op de tien digitale winkelmandjes wordt gewoon achtergelaten, met de spullen er nog in. Het fenomeen van de achtergelaten winkelkar is het sterkst bij interieurspulletjes, het minst bij voeding. Al rondt ook daar nog 75% van de smartphonesurfers zijn bestelling niet af.

Opvallend is wel dat Nederland met voorsprong de hoogste conversieratio heeft van alle landen, hoger nog dan de digitaal mature landen Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Zo’n 3,3% van de bezoekers koopt iets. Wereldwijd is dat gemiddeld 2,2%, in België 2,1%. Toch laten nog bijna 80% van de Nederlandse mobiele shoppers hun winkelmandje vol achter, vergelijkbaar met de Belgen.

Alleen wie op pc shopt, shopt zekerder: daar blijven ‘slechts’ 70% van de bestellingen onafgewerkt. Vandaag shopt niettemin 70% van de wereldwijde bezoekers met de smartphone, goed voor 60% van de bestellingen. In Nederland is de smartphone zelfs nog meer ingeburgerd. Tablets zijn daarentegen verwaarloosbaar. Ook komt globaal 8% van de onlineshoppers op een webshop terecht via sociale media.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN