RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belg boekt meeste diensten online

icon
Algemeen14 september, 2022
Shutterstock.com

E-commerce is in België weer met 30% gegroeid in het tweede kwartaal, na een al zo sterke groei een jaar tevoren. Onlineshoppen is echt goed ingeburgerd nu, meent BeCommerce, maar de ware toedracht heeft weinig met e-commerce op zich te maken.

7,2 miljard euro online

In het tweede kwartaal van 2022 gaven Belgen 3,5 miljard euro uit online, een stijging van 29% tegenover dezelfde periode vorig jaar. In de eerste helft van dit jaar gaven de Belgen in totaal 7,2 miljard euro uit online. Dat is opmerkelijk, want volgens Salesforce is e-commerce in België net fors teruggevallen ten opzichte van een jaar eerder.

Hoe dat komt? De verklaring ligt bij de online diensten, die Salesforce niet opneemt en BeCommerce wel. Na de coronapandemie doen consumenten zich weer volop tegoed aan evenemententickets, vakantieboekingen en andere diensten, die een jaar eerder nog quasi onbestaande waren. Online diensten kenden een stijging van 75%, geeft de vakvereniging voor onlinehandelaars aan: er werd vorig kwartaal 1,7 miljard uitgegeven aan diensten, tegenover 1 miljard in 2021.

50/50-verdeling is terug

Bijna de helft van alle online uitgaven in het tweede kwartaal ging naar diensten. “We zijn terug naar de 50/50-verdeling tussen producten en diensten van voor de coronacrisis. Onze voorspellingen zijn uitgekomen: belevenissen blijven belangrijk voor de consument, ook in onzekere tijden”, zegt algemeen directeur van BeCommerce Sofie Geeroms. Binnen de dienstensector gebeurde liefst 66% van alle uitgaven online, vooral voor vliegtuigtickets en accommodaties, tickets en pakketreizen.

Onlineshoppen raakt zo steeds meer ingeburgerd: 6,9 miljoen Belgen shopten tijdens het tweede kwartaal van 2022 online, iets meer (+2%) dan vorig jaar. Gemiddeld gaven ze 514 euro uit, tegenover 403 per onlineshopper een jaar eerder. “De Belgische consument durft online steeds meer uit te geven, maar doet dat wel prijsbewust”, legt Sofie Geeroms uit. “Het voordeel van online is namelijk dat je gemakkelijk prijzen kan vergelijken. Zeker in deze onzekere economische tijden, is dat belangrijk voor de consument.” Bijna negen op de tien is dan ook tevreden over onlineshoppen.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN