RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Onlinemodemarkt wordt nog helft groter in 2025”

icon
Mode15 september, 2022
Shutterstock.com

De onlinemarkt voor mode in Europa wordt tegen 2025 nog eens de helft groter. Het is nu al de grootste sector online, maar zou nog doorgroeien tot 175 miljard euro. Zeker tweedehandsmarktplaatsen zoals Vinted blijven groeien.

Tweedehands groeit explosief

De online markt voor mode zal de komende vijf jaar onvermijdelijk groeien, besluit Cross-Border Commerce Europe in zijn eerste studie over de Europese online modesector. In 2021 was de online verkoop van mode in de EU goed voor een omzet van 119 miljard euro, maar in 2025 zal die naar schatting 175 miljard euro bereiken.

De groei wordt ondersteund door marktplaatsen waar particulieren tweedehandsmode aanbieden, meent de vakorganisatie. Jonge spelers zoals Vinted en Depop groeien explosief: Vinted heeft nu een marktaandeel van 2,7% in online mode, maar wil in 2025 een kwart van de tweedehandsmarkt in handen hebben. Ook eBay haalde vorig jaar een kwart van de Europese bruto-omzet uit mode.

Nog meer retours

De grootste spelers in de sector blijven niettemin Zalando, Amazon, Shein, Inditex (Zara) en H&M. Zalando heeft een onlinemarktaandeel van 11,7% en heeft de ambitie dit te verdubbelen tegen 2025. Als dat lukt, neemt het platform straks 5% van de volledige modemarkt – ook offline – in beslag, waardoor de Duitsers in het vaarwater komen van Inditex (5,6% marktaandeel) en H&M (4%). Onder de ‘digital native brands’, merken die geboren zijn op het web, zijn Allbirds, Gymshark, Na-KD, Qwertee en Stitch Fix in de Europese Unie de grootste.

Al een kwart van alle mode wordt vandaag online gekocht, een aandeel dat zal oplopen tot 33% in 2025, schat Cross-Border Commerce Europe. Mode vertegenwoordigt ook 18% van de totale e-commercemarkt. Wel merkt de organisatie dat de verslechtering van de macro-economische situatie een steeds grotere invloed heeft op het koopgedrag van consumenten Het aantal retourzendingen neemt bijvoorbeeld aanzienlijk toe: nadat klanten iets hebben gekocht bedenken ze zich vaker en komen ze tot de ontdekking dat ze niet zoveel geld op hun bankrekening hebben als gedacht.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN