RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Onlinemodemarkt wordt nog helft groter in 2025”

icon
Mode15 september, 2022
Shutterstock.com

De onlinemarkt voor mode in Europa wordt tegen 2025 nog eens de helft groter. Het is nu al de grootste sector online, maar zou nog doorgroeien tot 175 miljard euro. Zeker tweedehandsmarktplaatsen zoals Vinted blijven groeien.

Tweedehands groeit explosief

De online markt voor mode zal de komende vijf jaar onvermijdelijk groeien, besluit Cross-Border Commerce Europe in zijn eerste studie over de Europese online modesector. In 2021 was de online verkoop van mode in de EU goed voor een omzet van 119 miljard euro, maar in 2025 zal die naar schatting 175 miljard euro bereiken.

De groei wordt ondersteund door marktplaatsen waar particulieren tweedehandsmode aanbieden, meent de vakorganisatie. Jonge spelers zoals Vinted en Depop groeien explosief: Vinted heeft nu een marktaandeel van 2,7% in online mode, maar wil in 2025 een kwart van de tweedehandsmarkt in handen hebben. Ook eBay haalde vorig jaar een kwart van de Europese bruto-omzet uit mode.

Nog meer retours

De grootste spelers in de sector blijven niettemin Zalando, Amazon, Shein, Inditex (Zara) en H&M. Zalando heeft een onlinemarktaandeel van 11,7% en heeft de ambitie dit te verdubbelen tegen 2025. Als dat lukt, neemt het platform straks 5% van de volledige modemarkt – ook offline – in beslag, waardoor de Duitsers in het vaarwater komen van Inditex (5,6% marktaandeel) en H&M (4%). Onder de ‘digital native brands’, merken die geboren zijn op het web, zijn Allbirds, Gymshark, Na-KD, Qwertee en Stitch Fix in de Europese Unie de grootste.

Al een kwart van alle mode wordt vandaag online gekocht, een aandeel dat zal oplopen tot 33% in 2025, schat Cross-Border Commerce Europe. Mode vertegenwoordigt ook 18% van de totale e-commercemarkt. Wel merkt de organisatie dat de verslechtering van de macro-economische situatie een steeds grotere invloed heeft op het koopgedrag van consumenten Het aantal retourzendingen neemt bijvoorbeeld aanzienlijk toe: nadat klanten iets hebben gekocht bedenken ze zich vaker en komen ze tot de ontdekking dat ze niet zoveel geld op hun bankrekening hebben als gedacht.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN