RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Aldi
  • Onderwerpen Trade & Shopper Marketing Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Aldi de stap zet van inkoop naar categoriemanagement

icon
Food5 oktober, 2022
Natalie Duthoy, Aldi

Met een relatief beperkt assortiment kan discounter Aldi zich weinig misstappen permitteren: élke referentie moet de juiste zijn, het aanbod wordt permanent geoptimaliseerd. Hoe pakt de retailer dat aan?

Mandje optimaal vullen

Ongeveer drie jaar geleden besloot Aldi in België om de inkoopafdeling om te vormen tot een volwaardige afdeling categoriemanagement. “We trekken voluit de kaart van de consument,” zegt Managing Director Category Management Natalie Duthoy. “Voor ons is dat wellicht nog belangrijker dan voor andere retailers: we hebben uiteindelijk maar 1600 artikelen in ons assortiment, en ik wil dat dat de juiste zijn. Ik wil zeker zijn dat we het mandje van de klant optimaal vullen. Daarom gaan we ons assortiment permanent optimaliseren. Dat lukt niet met een louter inkoopafdeling: daar hebben we categoriemanagers voor nodig.”

Dat betekende een hele omslag. Aldi trok daarom nieuwe medewerkers aan en voorzag ook de nodige opleiding. “We hebben nog altijd een stukje pure inkoop, ons ‘national sourcing department’: dat zijn echte onderhandelaars. Andere collega’s hebben de GS1 cursus category management gevolgd en hun certificaat behaald. We hebben dan intern een workflow ontwikkeld waarbinnen iedereen werkt: die gebruiken we nu al ruim anderhalf jaar om het assortiment te optimaliseren.”

Sneller beslissen

Zo wordt het assortiment voortdurend afgetoetst en deels vervangen. “We evalueren onszelf permanent en nemen sneller een beslissing.” Categoriemanagement houdt bij Aldi ook een belangrijk aandeel productmanagement in: “90% van onze artikels zijn huismerken, en die creëren we zelf. Wij beslissen echt voor 100% wat daar in zit, qua receptuur, verpakking, textuur… We hebben precieze eisen op het vlak van kwaliteit en duurzaamheid, we gaan met onze leveranciers in gesprek over de Nutri-Score, het zout- of suikergehalte, de verpakking…”

Categoriemanagers moeten bij Aldi echte experts zijn die de markt en de klant door en door kennen. Ze bezoeken beurzen en gaan in gesprek met fabrikanten. De discounter hecht veel belang aan de relatie met Belgische leveranciers: “In bepaalde categorieën vertegenwoordigen ze zelfs 100% van het aanbod, zoals voor vers vlees. Zij weten heel goed wat er op hun markt gebeurt. Ze geven ons inzichten over welke richting het uit gaat en ze weten perfect wat je wel en niet kan doen. Die knowhow is voor ons waardevol.”

De category management workflow toegelicht

Meer weten over de manier waarop Aldi het assortiment voortdurend doorlicht en bijstuurt? Op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, op 20 oktober in Antwerpen, legt Natalie Duthoy de category management workflow bij Aldi uit van begin tot einde. Er is die dag nog meer te beleven: Step Up RGM over omgaan met prijsuitdagingen in tijden van inflatie, Pietercil Delby’s over het bouwen van een categorieverhaal rond de wereldkeuken, Pauwels Sauzen over disruptie in de mature sauzencategorie, en een exclusief onderzoek naar partnership tussen retailers en fabrikanten, door expert Luc Desmedt (LD&Co) in samenwerking met Shopperware. Klik op de knop hieronder voor meer informatie over het congres en om tickets te reserveren.

Reserveer hier je ticket voor het Trade & Shopper Marketing Congress op 20 oktober
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food19 mei, 2025
    “Machtspositie supermarkten zet voedingsindustrie onder druk”

    De productie van de Belgische voedingsindustrie daalde vorig jaar tot het niveau van 2017. De strijd om de laagste inkoopprijs is één van de oorzaken: “Supermarktketens bevoorraden zich steeds meer in het buitenland.”

  • icon
    Food19 mei, 2025
    Voormalig Lidl-topman aan de slag bij Ahold Delhaize

    Tim Bork, voormalig inkoopdirecteur bij Lidl, wordt commercieel directeur bij Ahold Delhaize Europa & Indonesië. De topman belooft zijn “betaalbaarheids-DNA” in te zetten bij zijn nieuwe werkgever.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    [In Beeld] Wasbar opent in Wijnegem Shopping

    Het Belgische horecaconcept Wasbar opent op woensdag 21 mei zijn allereerste locatie in een winkelcentrum: in het hart van Wijnegem Shop Eat Enjoy, recht tegenover McDonald’s.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN