RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven eFarmz
  • Onderwerpen duurzaamheidE-commerce
  • Geografie België
  • Personen Muriel Bernard
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online versmarkt eFarmz bewijst dat e-commerce duurzaam kan

icon
Food21 oktober, 2022
Muriel Bernard, eFarmz

Een impact hebben op het bord van de Belgen: dat is de ambitie van online versmarkt eFarmz. “Het is evident dat we anders moeten gaan eten”, zegt CEO Muriel Bernard, die spreekt van een bemoedigende start in Vlaanderen.

Mooi potentieel

Sinds enkele weken bezorgt eFarmz ook in Vlaanderen, meer bepaald in de driehoek tussen Antwerpen, Gent en Leuven. Dat verloopt goed, bevestigt CEO Muriel Bernard aan RetailDetail: “We verdubbelen het volume elke twee weken dankzij mond-tot-mondreclame. Mensen beginnen ons te kennen. We zullen hier wellicht een kleiner marktaandeel veroveren dan in het Franstalige landsgedeelte, maar we zien toch potentieel. Er is in Vlaanderen geen concurrent actief die 100% bio is. We merken ook veel vraag buiten de regio die we momenteel bedienen, dus we bekijken hoe we onze routes kunnen aanpassen.”

Een update komt ze geven op de RetailDetail Night, op 24 november. Voor grote marketinginvesteringen in Vlaanderen is het nog te vroeg, zegt ze. “Eerst moeten we die markt beter leren kennen. Maar we hebben de middelen: in Brussel en Wallonië zijn we al actief op tv.” Dat recent de Nederlandse online versmarkt Crisp met veel ambitie in Vlaanderen van start ging, ziet ze eerder als een kans dan een bedreiging. “In 2017, toen HelloFresh met grote middelen op de markt kwam, heeft dat ons ook een boost gegeven: dat creëerde immers nieuwe aankoopgewoonten bij de consument. Mensen ontdekten dat ze hun voeding ook elders konden kopen dan in de supermarkt. Ik denk dat de komst van een speler als Crisp in Vlaanderen de taart kan vergroten en dat mensen zo ook eFarmz zullen ontdekken.”

Op zoek naar groeipistes

eFarmz verkoopt zowel maaltijdboxen als producten: beide activiteiten vertegenwoordigen elk ongeveer de helft van het zakencijfer. “70% van de bestellingen zijn een mix van shop en maaltijddoos. De markt groeit post-covid niet meer sterk, maar we hebben de groei van tijdens de pandemie wel kunnen vasthouden. Nu moeten we op zoek naar nieuwe groeipistes, vandaar onze start in Vlaanderen en de lancering van Express-leveringen in Brussel. We bezorgen ook de lunch bij bedrijven. Die diversificatie laat ons toe om beter aan te voelen wat er speelt op de markt en nieuwe niches en kanalen aan te spreken.”

Bio heeft de reputatie te duur te zijn, zeker in de huidige crisistijden. Een nadeel? “Wij willen aantonen dat het perfect mogelijk is om te eten aan een goede prijs-kwaliteitverhouding wanneer je kiest voor duurzame, lokale seizoensproducten. Ook al is het nu een wat donkere periode op economisch vlak, we moeten hier sterker uitkomen. Je ziet dat shoppers terugkeren naar de discounters, maar dat is slechts een kortetermijnoplossing. Ik heb veel vertrouwen. Kijk naar de recente klimaatrapporten: het is evident dat we op de langere termijn anders moeten gaan eten: lokaal, duurzaam, bio.”

Het grote publiek aanspreken

Duidelijk is wel dat eFarmz niet in z’n niche wil blijven zitten. “Wij zijn maar een klein bedrijfje, maar onze ambitie is echt wel om een impact te hebben op het bord van de Belgen. We willen de voedingsgewoonten veranderen, duurzamer en gezonder maken. We willen daarom ook meer en meer het grote publiek aanspreken. We hebben vrij trouwe klanten. Online heeft het voordeel dat we onze klanten gericht kunnen aanspreken met het juiste aanbod op het juiste moment.”

Hoe duurzaam kan e-commerce in voeding zijn? Muriel Bernard van eFarmz gaat er dieper op in tijdens het voorprogramma ‘Trends in e-commerce’, dat plaatsvindt op 24 november ’s middags, in de aanloop naar de RetailDetail Night. Ook sprekers van onder andere Newpharma, INNO en Casa treden daar aan. Het avondprogramma brengt enkele internationale sprekers, een panelgesprek met vijf Belgische retail CEO’s, de RetailDetail Awards en een exquis netwerkdiner. Een event dat je als retailer niet mag missen!

Klik hier voor meer informatie en om tickets te boeken
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN