RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet detailhandel zal ook in 2014 licht dalen

icon
Algemeen16 december, 2013

Supermarkten blijven sterkste presteren

“Het terugkerende optimisme biedt hoop voor de detailhandel in 2014. Het dal lijkt in zicht. Toch is voorzichtigheid geboden. De terugval in koopkracht is (in ieder geval tijdelijk) gestuit, maar meer ruimte voor uitgaven is niet of nauwelijks aanwezig”, zegt ING in zijn rapport ‘Visie op sectoren in 2014’.

 

De meeste sectoren moeten dan ook rekening houden met een terugval in omzet in 2014. ING ziet wel ruimte voor groei bij winkeliers die zich weten te onderscheiden. Ook in de supermarktbranche is er sprake van omzetgroei, al zou die terugvallen van 2,8% in 2013 naar 2,0% in 2014. De omzetgroei wordt ook vrijwel volledig gedragen door stijgende prijzen.

 

De foodspeciaalzaken ondervinden steeds meer concurrentie van supermarkten, omdat die hun aanbod steeds verder uitbreiden. In 2014 wordt in die sector dan ook een omzetdaling van 1,5 procent verwacht. Enkel bepaalde segmenten (zoals vis en buitenlandse voeding) en in bepaalde regio’s (onder andere Amsterdam en Utrecht) is er nog sprake van een groei van het aantal zaken.

 

Dat er wel meer viswinkels en winkels met buitenlandse voeding zijn, toont aan dat op bepaalde gebieden nog steeds nood is aan een winkel die meer biedt dan een gewone supermarkt. De klassieke bakkers en slagers komen echter wel steeds meer onder druk te staan.

 

Non-food ziet over vrijwel hele lijn omzetdaling

Ook in de kledingbranche is er een terugval van de omzet te verwachten in 2014, al zal die minder groot zijn dan dit jaar. De omzetdaling zou zakken van -4,0% naar -1,5% dankzij de stabilisering van de koopkracht in 2014. Voor schoenen vertraagt de omzetdaling van zes procent naar 2,5 procent.

 

In de sector van de wooninrichting is er voor de eerste keer in jaren min of meer sprake van een stabilisering: na een daling van 7,7 procent in 2012 en zes procent in 2013, zou de omzet van woonwinkels maar twee procent dalen in 2014. De sector blijft wel druk ondervinden van problemen op de woningmarkt en strengere regels op onder andere hypotheken.

 

Bij doe-het-zelf is het verhaal min of meer hetzelfde: de omzet blijft in 2014 dalen (-2,0%), maar doet dat minder steil dan in 2012 (-6,5%) en 2013 (-7,0%). Doe-het-zelf blijft wel onder druk staan omwille van minder nieuwe of gerenoveerde woningen. Daarom zoekt het extra omzet in nieuwe segmenten, zoals wooninrichting en tuinieren.

 

Consumentenelektronica kreeg in 2013 een flinke klap met een omzetdaling van 7,5 procent, maar ook deze sector zou in 2014 zou gedeeltelijk herstellen (-1,5%). Deze sector snakt naar vernieuwende producten, die de klant opnieuw naar de winkel trekken. De nieuwe generatie gameconsoles en het offensief van de tv-industrie zouden op dat vlak een verademing kunnen zijn, maar “internet wint nog steeds terrein op de winkelstraat”.

 

Persoonlijke verzorging en automarkt presteren iets beter

De sector van de persoonlijke verzorging is de enige van de non-foodsectoren die een lichte stijging kan laten optekenen. Net als dit jaar zou in 2014 de omzet met een half procent stijgen. Binnen de sector zijn het wel vooral de winkels in parfums en cosmetica die voor de stijging zorgen, drogisterijen komen dan weer steeds meer onder druk te staan.

 

De autosector zal dit jaar ongeveer 390.000 wagens verkopen, een flinke terugval ten opzichte van de 502.000 auto’s in 2012. Voor 2014 wordt een verkoop van 425.000 eenheden verwacht dankzij de vervangingscyclus van de zakelijke markt, maar particulieren blijven dan weer langer met dezelfde wagen rijden. Ook het aantal gereden kilometers valt fors terug, wat drukt op de omzet voor onderhoud en onderdelen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Amazon vervangt medewerkers door AI

    Amazon-topman Andy Jassy noemt de impact van generatieve kunstmatige intelligentie zo ingrijpend, dat de personeelsbezetting de komende jaren zal afnemen. “De manier waarop we werken verandert,” aldus Jassy. “We zullen minder mensen nodig hebben voor sommige jobs en meer voor andere.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN