RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Amazon
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigde Staten
  • Personen Andy Jassy
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon zet zich schrap voor crisis

icon
Algemeen28 oktober, 2022

Amazon ziet de eindejaarsperiode somber in. Voor veel consumenten is de huidige economische situatie “onbekend terrein”, dus koestert de e-commercereus lage verwachtingen. Ook vorig kwartaal stelde teleur.

Periode van vertraging

Het is tijd om je klaar te maken voor de storm, tipte Amazon-oprichter Jeff Bezos eerder deze maand al op Twitter. Precies dat doet nu ook CEO Andy Jassy, door lager dan verwachte prognoses voor het belangrijke eindejaarskwartaal uit te spreken. Amazon verwacht in het vierde kwartaal een omzet tussen de 140 en 148 miljard dollar, maar dat is liefst 15 miljard dollar minder dan analisten voorspelden. Ook over het bedrijfsresultaat is Jassy heel voorzichtig: dat zal ergens tussen de nul en 4 miljard dollar eindigen.

Veel consumenten bevinden zich op “onbekend terrein”, meent CFO Brian Olsavsky, verwijzend naar de pijlsnel stijgende inflatie en energieprijzen. Heel wat mensen herzien hun koopkracht, net als Amazon dat trouwens zelf doet. Het bedrijf tracht de magazijn- en logistieke kosten te verlagen, pauzeert nieuwe aanwervingen en zet innovatieprojecten stop. Zo trok Amazon recent de stekker uit Scout, een bezorgrobot die het bedrijf aan het ontwikkelen is. “We bereiden ons voor op wat een periode van langzamere groei zou kunnen zijn”, zegt Olsavsky aan de Financial Times.

Laatste shop-opflakkering

In het voorbije derde kwartaal steeg de omzet met 15% tot 127,1 miljard dollar, ook al iets zwakker dan de verwachtingen. De nettowinst zakte naar 2,9 miljard dollar. Het e-commercedepartement kende weer groei (+7%) na twee kwartalen van daling en was goed voor 53,49 miljard dollar, maar Amazon waarschuwt dat consumenten vanaf nu mogelijk besparen. De bedrijfsklanten van Amazon, die er cloudservices afnemen, deden dat al: klanten probeerden hun kosten te verlagen.

Al zijn er ook domeinen waarop mensen niet beknibbelen: op de lanceringsdag bekeken 25 miljoen mensen Rings Of Power, de Lord of the Rings spin-off die Amazon Prime Video 1 miljard dollar heeft gekost om te maken.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN