RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Metro Group toont positieve cijfers

icon
Algemeen18 december, 2013

Lichte stijging in omzet voor hele groep

De inkomsten voor interesten en belastingen waren in 2013 728 miljoen euro, 22 miljoen euro meer dan in het voorgaande jaar. Daarbij steeg de omzet met 0,9 procent naar 45 miljard euro, na aanpassingen vanwege de wisselkoersen.

 

“In 2013 zijn we geslaagd in wat we wilden doen, zowel voor omzet als voor EBIT”, zei Olaf Koch, voorzitter van de raad van bestuur van Metro. “Vooral de verbeterde like-for-like omzet is heel bemoedigend.” Ook de nettoschuld van het bedrijf werd met 2 miljard euro teruggedreven.

 

“In veel landen hebben we ons marktaandeel kunnen uitbreiden. We zullen verdergaan met de transformatie van de Metro Group in het financiële jaar 2013/14 en zullen dat ondersteunen in de perceptie van het publiek met een volledig nieuw voorkomen. Daarnaast zullen we ook de vijftigste verjaardag van Metro Cash & Carry vieren in 2014″, voegde Koch nog toe.

 

De winst van Metro vóór eenmalige uitgaven kwam wel uit op 16 miljoen euro, een flinke daling ten opzichte van de corresponderende negen maanden van 2012, toen de winst nog 165 miljoen euro was. Na eenmalige uitgaven was er sprake van een verlies van 71 miljoen euro, ten opzichte van een verlies van 14 miljoen euro in 2012.

 

Media-Saturn groeit dankzij online omzet

Vlaggenschip Metro Cash & Carry kende een omzetdaling van twee procent naar 22,6 miljard euro. Wordt de verkoop van de Britse tak in rekening genomen, dan bleef de omzet vrijwel gelijk aan die van 2012. De bezorgdienst van Metro Cash & Carry groeide fors en bracht twee miljard euro binnen, tegenover 1,6 miljard euro in 2012.

 

In de meeste landen waar Metro Cash & Carry actief is, was er sprake van een positieve evolutie van de omzet. In de regio Oost-Europa groeiden vooral de cijfers in Rusland en Turkije en In de regio Azië/Afrika groeide de vergelijkbare omzet met 5,7 procent.


Online omzet Media-Saturn 75% hoger

Elektronicapoot Media-Saturn kon in de meeste van zijn Europese landen het marktleiderschap consolideren. De algemene omzet steeg dan ook met 0,6 procent naar 14,4 miljard, en dat had zelfs 1,1 procent geweest zonder de terugtrekking uit China.

 

De online omzet steeg zelfs met 75 procent en bracht de totale online omzet op 0,8 miljard euro, nu al bijna zes procent van de totale omzet van Media-Saturn. Op de thuismarkt Duitsland ging de totale omzet met 3,1 procent omhoog tot 6,7 miljard euro.

 

Real en Galeria Kaufhof doen het minder goed

Bij de hypermarktketen Real viel de omzet met 8,2 procent terug naar 7,3 miljard euro, vooral omwille van de afstoot van de activiteiten van Real in Rusland, Roemenië en Oekraïne. De vergelijkbare omzet daalde dan ook maar met 2,1 procent.

 

Galeria Kaufhof sloot vier filialen in het vorige boekjaar, waardoor de omzet met een halve procent daalde, naar 2,1 miljard euro. De vergelijkbare omzet steeg dan weer met 0,9 procent. De online omzet van de keten verdubbelde zelfs, naar 24 miljoen euro.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN