RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Collect&GoColruyt Group
  • Onderwerpen E-commerceLogistiek
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Collect&Go test onbemand bezorgwagentje

icon
Food23 november, 2022

Bieden onbemande elektrische bezorgvoertuigen een oplossing voor het tekort aan chauffeurs en de hoge kost van de laatste mijl in e-commerce? Colruyt Group test het potentieel voor het eerst op de openbare weg.

Nood aan nieuwe oplossingen

In Londerzeel heeft Collect& Go, de boodschappendienst van Colruyt Group, woensdagochtend voor het eerst een onbemand bezorgvoertuig de openbare weg opgestuurd, na tests gedurende enkele weken op de parking van het verdeelcentrum in Londerzeel. Het wagentje rijdt de komende twee maanden het langste onbemande traject ooit in België, 4 kilometer van het Collect&Go distributiecentrum naar het Collect&Go afhaalpunt bij de plaatselijke Colruyt supermarkt. Een behoorlijk uitdagend traject, met veel verkeer.

De bedoeling van de test? Nagaan wat onbemande voertuigen kunnen beteken voor de bezorgdienst in een snel veranderende e-commerce context. Efficiëntie en duurzaamheid staan daarbij centraal. De hoge kost van de laatste mijl, de problematiek van de mobiliteit in de steden en het tekort aan chauffeurs vergroten de nood aan nieuwe oplossingen.

Duurzaam bezorgen

“Wij zijn groot geworden met afhalen, maar we spelen in op nieuwe noden”, zegt Tom De Prater, verantwoordelijke van Collect&Go. “We bezorgen nu al in 18 Brusselse en 9 Antwerpse gemeenten met onze eigen bezorgdienst. We willen inzetten op duurzaam bezorgen tot aan de voordeur. Dit is de eerste test met een autonoom voertuig voor de laatste mijl op de openbare weg in België. We zetten in op innovatie, we testen nieuwe opportuniteiten.”

Smart Technics, de innovatieafdeling van Colruyt Group die onder andere ook de onbemande winkel Okay Direct ontwikkelde, trekt het project en ziet ook interesse bij andere formules van de groep.

Data en feedback verzamelen

Het compacte elektrische wagentje van het Estse bedrijf Clevon rijdt volledig autonoom: er is niemand aan boord. Het voertuig wordt wel in het oog gehouden vanop afstand door een medewerker die ook kan ingrijpen als dat nodig mocht zijn. Voorlopig wordt de snelheid beperkt tot 25 kilometer per uur, al kan het voertuig 50 kilometer per uur halen.

De Clevon 1 heeft intussen al vergunningen om op de openbare weg te rijden in Estland en Litouwen. In de VS en andere landen zijn aanvragen lopende. De autonome wagentjes rijden al 2,5 jaar veilig in het stadsverkeer. “Arbeid vertegenwoordigt 80% van de kost voor de laatste mijl,” zegt Sander Sebastian Agur, de CEO van Clevon. “Ook het tekort aan chauffeurs vormt een uitdaging. Dit testproject is een eerste stap: we willen eerst data en feedback verzamelen over het potentieel van deze technologie in België en voor Colruyt Group.”

Wettelijk kader op komst

In België is er nog geen wettelijk kader, maar de regering werkt er wel aan, zegt minister van mobiliteit Georges Gilkinet, die zijn toelating gaf voor dit proefproject. “Autonome voertuigen hebben een rol in de mobiliteit van de toekomst, ze zijn complementair aan andere vervoersvormen. Internationaal lopen er al veel proefprojecten. We moeten er wel over waken dat we niet dezelfde fouten maken als met andere mobiliteitsvraagstukken. Een file van autonome voertuigen is ook een file…”

Er zal nog wel wat tijd overheen gaan, vooraleer Collect&Go met de onbemande wagentjes daadwerkelijk de boodschappen aan huis komt brengen. Colruyt Group wil het voertuig grondig testen alvorens uitspraken te doen over de inzetbaarheid voor ‘last mile delivery’ in steden. “We zijn enthousiast over het potentieel, tegelijk zijn we heel realistisch en gaan we stap voor stap te werk”, aldus Tom De Prater.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN