RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Veranderingen aan top na zwak vierde kwartaal Ahold

icon
Food16 januari, 2014

Zwak vierde kwartaal

De geconsolideerde netto-omzet van Ahold daalde in het vierde kwartaal met 4,2% naar 7,5 miljard euro, iets lager dus dan de analistenprognose van 7,6 miljard. De omzet ligt ook 1,1% lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder bij constante wisselkoersen.

 

Dat brengt de totale netto-omzet van het concern voor heel 2013 op 32,6 miljard euro, een daling van 0,2% tegenover 2012. Ahold meldt wel dat er bij constante wisselkoersen een stijging van 2% zou zijn opgetekend.

 

VS en Tsjechië in de min, thuismarkt “uitdagend”

De zwakste prestaties kwamen uit de Verenigde Staten (nog altijd goed voor bijna 60% van de groepsomzet) en Tsjechië: de Amerikaanse omzet ging liefst 6,7% lager (-2,1% in dollar) tot 6 miljard dollar en in Tsjechië dook de omzet zelfs 7,9% omlaag (-1,9% bij constante wisselkoersen) tot 338 miljoen euro.

 

Op zijn thuismarkt Nederland (inclusief België) houdt Ahold het net positief (+0,7%), maar ook hier pakken zich onweerswolken samen. De minieme omzetstijging tot 2,7 miljard euro is namelijk enkel te danken aan expansie (de identieke omzet daalde met 1%) en aan onlinedochter Bol.com, want bij Albert Heijn krimpt de verkoop.

 

Enkel België vormt een lichtpuntje, aldus CEO Dick Boer: “We zijn nog altijd tevreden over onze supermarkten in België”. Ahold geeft verder geen cijfers voor België en rekent de 19 Belgische supermarkten mee onder Nederland.

 

Ahold Europe ontmanteld

Voor Dick Boer waren de tegenvallende resultaten het sein om de touwtjes wat strakker in handen te nemen. De topman wil voortaan rechtstreeks op de hoogte blijven van het reilen en zeilen bij vlaggenschip Albert Heijn en schrapt daartoe Ahold Europe.

 

Sander van der Laan, tot voor kort bevoegd voor dat Europese tussenniveau, wordt verantwoordelijk voor Albert Heijn en gaat rechtstreeks rapporteren aan de CEO. Ook Albert (de activiteiten van Ahold in Tsjechië) rapporteert voortaan rechtstreeks aan Dick Boer. Bij webwinkel Bol.com blijft alles bij het oude: Chief Commercial Officer Hanneke Faber blijft daar de touwtjes in handen hebben.

 

“De food retail industrie blijft zich snel ontwikkelen en wij zien belangrijke groeimogelijkheden om te voorzien in de veranderende manier waarop klanten bij ons boodschappen doen”, zegt CEO Dick Boer. “Het besluit van vandaag brengt ons management nog dichter bij de dagelijkse operatie.”

 

“Doordat wij ons Albert Heijn-merk verder gaan verstevigen in zowel Nederland als de ons omringende landen, gecombineerd met het groeiende omnichannel aanbod via Albert Heijn online, de Albert Heijn pick up points en Albert Heijn to go, zijn we nog beter in staat om onze klanten te helpen en als bedrijf te groeien.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN