RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven IKEA
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
  • Geografie Zweden
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea wil prijzen nog verder verlagen

icon
Wonen30 november, 2022

Ikea denkt zijn prijzen verder te kunnen verlagen nu de kosten stabiliseren en de toeleveringsketen uit de knoop geraakt. Met lagere prijzen zullen mensen ook weer meer kopen, redeneert de interieurketen.

Kosten matigen zich

Hoewel de winst bij Ikea dit jaar een flinke knauw kreeg, wil de meubelretailer de prijzen nog verlagen. De inputkosten beginnen zich te stabiliseren, merkt merkeigenaar Inter IKEA, en ook de storingen in de toeleveringsketen zijn eindelijk achter de rug. Zo is zeetransport weer goedkoper aan het worden en matigen de prijzen van metaal zich.

Winkelholding Ingka Group is daarom optimistisch dat Ikea zich in de toekomst kan blijven concentreren op prijsverlagingen waar mogelijk. Dat vertelt retailverantwoordelijke Tolga Oncu aan Reuters. Ikea denkt zo te kunnen profiteren van de koopkrachtcrisis: prijsbewuste consumenten wenden zich vandaag meer tot budgetvriendelijke retailers en merken.

Stunten met prijzen

Na de piek tijdens de coronapandemie zijn de verkopen in de wooncategorie fors teruggevallen. Mensen stellen dure aankopen uit en houden de vinger op de knip. Door de prijzen te verlagen, denkt Ikea de volumes toch te kunnen verhogen. “In tijden als deze werpt ons bedrijfsmodel zijn vruchten af”, zegt Oncu.

Belgisch country manager André Schmidtgall bevestigde eerder al dat basisproducten ook in België goedkoper worden: “In het begin van het jaar verlaagden we de prijzen, daarna moesten ze verhogen, nu laten we ze weer zakken. De markt is volatiel. Om de volumes op te drijven, zetten we in op wat wij ‘breathtaking items’ noemen: aantrekkelijke producten tegen een zo laag mogelijke prijs.” Premiumproducten, zoals lederen sofa’s, worden dan wel duurder om de marges te compenseren.

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen16 mei, 2025
    Franse outletketen legt de hand op voorraad failliet Casa

    NOZ, een outletretailer met 339 winkels en 3 miljoen klanten per maand in Frankrijk, heeft de voorraad van de failliete decoratieketen Casa overgenomen.

  • icon
    Wonen15 mei, 2025
    IKEA Nederland heeft nieuwe CEO

    Op 1 september krijgt IKEA Nederland een nieuwe topman: de Oostenrijker Walter Kadnar komt over van de Duitse tak van de meubelretailer. Hij volgt Alessandra Zini op, die in januari overleed.

  • icon
    Wonen14 mei, 2025
    Dille & Kamille heeft eerste Franse winkel geopend

    Woensdagochtend opende Dille & Kamille een winkel in het centrum van Nantes. De Nederlandse retailer test het potentieel op de Franse markt in samenwerking met lokale franchisepartners.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN