RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags afval
  • Onderwerpen duurzaamheidVerpakking
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

EU wil recycleerbare verpakkingen en statiegeld verplichten in 2030

icon
Algemeen1 december, 2022
Shutterstock

De Europese Commissie heeft ambitieuze plannen om de hoeveelheid verpakkingsafval terug te dringen. Tegen 2030 – over acht jaar dus – moeten alle verpakkingen recycleerbaar zijn, zodat twintig miljoen ton minder broeikasgassen worden uitgestoten.

Bier in herbruikbare flessen

Tegen 2040 moet de hoeveelheid verpakkingsafval per inwoner met 15% dalen tegenover 2018: dat is de kern van het nieuwe plan van de Europese Commissie dat eurocommissarissen Frans Timmermans en Virginijus Sinkevičius gisteren voorstelden. Om dat te bereiken, zullen ingrijpende maatregelen nodig zijn. Als we zo verder doen, neemt het verpakkingsafval volgens de Europese Unie namelijk met 19% toe, en er zou zelfs 46% plastic afval bijkomen.

De Commissie stelt daarom meteen een reeks concrete maatregelen voor. Zo moeten alle verpakkingen tegen 2030 recycleerbaar zijn. Verpakkingen moeten dan zo veel mogelijk herbruikbaar of navulbaar zijn, maar wat overblijft moet afbreekbaar of recycleerbaar worden. Zo moet 10% van het bier tegen 2030 in hervulbare flessen worden verkocht, in 2040 moet dat zelfs dubbel zo veel zijn. Ook is er sprake van statiegeld op plastic flessen en aluminium drankverpakkingen.

Bovendien moeten plastic verpakkingen dan verplicht deels uit gerecycleerd materiaal bestaan, zoals bij PET-flessen of gerecycleerd karton. Vage beschrijvingen als “bioplastic” of “biologisch afbreekbaar” worden dan ook uit den boze: Europa wil dan uitgedrukt zien hoe lang het duurt vooraleer de verpakking uitdrukt en hoeveel plastic er precies in zit. Er komen ook vereisten voor die afbreektijd: stickers op fruit, theezakjes, koffiecapsules en dunne plastic zakjes moeten binnen de twee jaar vergaan.

Geen fruitbakjes of suikerzakjes meer

Wegwerpverpakkingen in de horeca worden zelfs helemaal verboden, als het van de eurocommissarissen afhangt. Tegen 2040 wil de Commissie dat 80% van de meeneembekers voor bijvoorbeeld herbruikbaar zijn, terwijl de gekende zakjes of cups saus, suiker of koffiemelk worden verboden. Ook wegwerpverpakkingen voor groenten en fruit of kleine shampooflesjes in hotels staan op verdwijnen. Verpakkingen voor bijvoorbeeld onlinebestellingen mogen dan weer maximum 40% lege ruimte bevatten.

Hoewel de maatregelen in eerste instantie extra kosten met zich meebrengen, zijn er op termijn vooral economische voordelen aan verbonden. “We creëren een nieuwe economie voor hergebruik”, beklemtoont Frans Timmermans, die dankzij de recyclage-industrie 600.000 bijkomende jobs voorspelt. De uitstoot van broeikasgassen zou met ruim twintig miljoen ton verminderen, de algemene milieuschade moet tegen 2030 met 6,4 miljard euro kleiner worden.

De voorstellen moeten wel nog langs het Europees Parlement en de lidstaten voor goedkeuring. Vooraleer de maatregelen werkelijk worden ingevoerd, zou er sowieso nog drie jaar overheen gaan.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN