RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven bol.com
  • Onderwerpen E-commerceHerstructurering
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bol.com schrapt 300 banen in besparingsronde

icon
Algemeen9 december, 2022

Bol.com ziet de winstcijfers dalen en moet flink gaan besparen. Om 225 miljoen euro aan kosten te kunnen schrappen, verdwijnen 300 jobs bij het onlinewarenhuis – goed voor een tiende van alle banen.

Meeste jobs al weg

E-commerce zit in de hoek waar de klappen vallen, dat merkt Bol.com nu ook. Na fenomenale groei tijdens de coronapandemie, kampt het bedrijf nu met dalende winstgevendheid (net zoals alle retail) en moet het op de kosten gaan letten. Bol.com zet er de komende drie jaar daarom stevig de schaar in: het onlinewarenhuis moet in totaal 225 miljoen euro gaan besparen.

Het personeel zal de gevolgen voelen: liefst 10% van alle banen verdwijnen, goed voor 300 jobs. In plaats van naakte ontslagen, kiest de Ahold Delhaize-dochter vooral voor het niet verlengen van contracten. Honderd medewerkers zien hun tijdelijk contract niet verlengd. Het merendeel van de overige jobs zou al geschrapt zijn, bericht het Financieele Dagblad.

Open vacatures werden in de voorbije maanden niet ingevuld en Bol.com heeft ook het aantal externen verminderd. Medewerkers die wel mogen blijven, verliezen hun winstbonus dit jaar. Een andere bonus, gebaseerd op interne doelen, blijft wel behouden.

Alleen logistiek en reclame veilig

Toch is de daling in personeelskosten maar gebudgetteerd op 15% van het te besparen bedrag. Er zal dus nog elders gesaneerd moeten worden. Bol.com zou nog zowat 25 miljoen willen besparen op de afdeling cloudservices, terwijl ook van leveranciers nog betere voorwaarden worden gevraagd. Alleen in de advertentiedivisie en op het logistiekaanbod voor marktplaatsverkopers wordt niet bespaard, omdat deze diensten “strategisch belangrijk” (lees: erg lucratief) zijn.

De groei is stilgevallen, zegt CEO Margaret Versteden volgens het FD. De omzet zal dit jaar blijven steken op het niveau van vorig jaar, en ook in 2023 zal dat wellicht het geval zijn. Consumenten geven minder uit door de hoge inflatie en energieprijzen. Al betekent die stagnatie nog steeds een grote sprong voorwaarts tegenover pre-pandemieniveau’s.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 juni, 2025
    Blokker maakt comeback met oud logo en 37 nieuwe winkels

    Bij Blokker “bloeit wat moois”: de Nederlandse huishoudketen wil nog dit jaar 37 winkels openen. Ook het directieteam is gevormd: de doorstart onder Roland Palmer krijgt zo concreter vorm.

  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN