RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie Nederland
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aldi en Lidl profiteren niet van crisis.

icon
Food25 februari, 2011

Discounters Aldi en Lidl hebben afgelopen jaar in Nederland niet geprofiteerd van de zuinige consument in een jaar vol onzekerheid. Het gezamenlijke marktaandeel van de twee Duitse prijsvechters daalde van 13,7 naar 13,5 procent. De daling is vooral te wijten aan Aldi, dat behoorlijk marktaandeel inleverde afgelopen jaar.

 
Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen zijn verstrekt aan het vakblad Distrifood. Aldi zag het marktaandeel in de loop van 2010 dalen van 8,3 naar 7,9 procent. Lidl kon dat met een stijging van 5,4 naar 5,6 procent niet compenseren. De soft-discounters van Dirk van den Broek en de zusterketens profiteerden ook niet, zij zagen een stabiel marktaandeel van 4,2 procent. Jumbo, dat met een enorme ombouwoperatie bezig is, zag het marktaandeel toenemen van 4,9 naar 5,5 procent.
 
De Nederlandse marktleider blijft met grote voorsprong Albert Heijn. Het aandeel van de Zaanse supermarkketen steeg van 32,8 naar 33,6 procent. De voorsprong op de nummer twee op formulegebied nam nog verder toe. C1000 daalde, ondanks de toevoeging van Super de Boer-winkels, van 11,7 naar 11,5 procent. Op inkoopgebied is Superunie de nummer twee. Na het uittreden van Jumbo heeft het verbond nog 29,6 procent van de markt in handen.
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 juli, 2025
    FrieslandCampina: tweede jaarhelft wordt magerder

    FrieslandCampina boekte in de eerste helft van het jaar een winstgroei van ruim 25%, maar vreest druk op de marges door druk op het consumentenvertrouwen en de zwakke dollar.

  • icon
    Food23 juli, 2025
    Burgerketen Five Guys tankt geld voor Europese expansie

    Five Guys kondigt een herfinancieringsoperatie aan die de middelen voorziet voor een verdere Europese expansie van de Amerikaanse hamburgerketen de komende jaren.

  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore

    Lotus Bakeries daagt de Nederlandse producent van ontbijtgranen Holie’s voor de rechter omdat die campagne voert over het suikergehalte van populaire ontbijtmerken.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN