RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Financieel jaar begint degelijk voor Metro Group

icon
Food11 februari, 2014

“Duidelijke verbetering”

Iin het eerste kwartaal (oktober 2013 tot en met december 2013) steeg het EBIT van 985 miljoen euro naar 1.094 miljoen euro. “Met deze prestatie hebben we een solide fundering gelegd voor het behalen van onze doelstellingen voor het financieel jaar 2013/14. […] We zien een duidelijke verbetering in de ontwikkeling van de vergelijkbare omzet en onze groeifactoren – online en leveringen – groeien verder”, zegt CEO Olaf Koch.

 

De totale omzet van de groep kwam uit op 18,7 miljard euro, tegenover 19,4 miljard euro een jaar eerder: een daling van 3,3 procent die vrijwel volledig te wijten was aan wisselkoersbewegingen en veranderingen binnen het bedrijf. Worden die effecten in rekening genomen, dan stijgt de omzet van Metro Group met 1,1 procent. De nettowinst van Metro Group steeg van 129 miljoen euro voor het kwartaal vorig jaar naar 514 miljoen euro dit jaar.

 

De grootste stijgingen qua omzet waren te vinden bij leveringen en online verkoop: bij leveringen steeg de omzet met 17,5 procent tot 0,7 miljard euro, de online verkoop verdubbelde bijna (+47,2%) tot 0,4 miljard euro.

 

Sterke daling in Oost-Europa

Op de thuismarkt Duitsland daalde de omzet met 1,0 procent, terwijl in de rest van West-Europa de inkomsten stabiel bleven (+0.1%). In Oost-Europa was er sprake van een daling van 10,8 procent ten gevolge van het verdwijnen van enkele filialen. De vergelijkbare omzet in die regio steeg wel met 4,6 procent.

 

In de regio Azië/Afrika steeg de omzet met 7 procent in lokale munt en als het terugtrekken van Media Markt in China in rekening wordt genomen, dan steeg de omzet zelfs 11,3 procent. Omwille van wisselkoerseffecten daalde de omzet in euro’s echter met 1,1 procent.

 

Omzetdaling bij meeste onderdelen

De omzet bij Metro Cash & Carry zakte met 1,1 procent van 8,6 miljard euro naar 8,5 miljard euro. De grootste daling was merkbaar in Oost-Europa (-2,6%) en Duitsland (-2,1%). In Azië/Afrika was er sprake van een stijging van 2,7 procent.

 

Ook bij Media-Saturn was er sprake van een lichte daling (-0,7%), van 6,65 miljard euro naar 6,60 miljard euro. Dat was te wijten aan een daling van 2,2 procent in Oost-Europa, terwijl de andere markten vrijwel stabiel bleven.

 

De omzet van Real viel dan weer terug met maar liefst 16 procent (van 3,1 miljard euro naar 2,6 miljard euro), doordat Metro vrijwel volledig Real Oost-Europa heeft verkocht aan Groupe Auchan. Enkel Real in Polen en Real in Turkije werden nog opgenomen in de cijfers, maar ook Real Polen zal vanaf het volgende kwartaal verdwijnen.

 

Galeria Kaufhof, dat vrijwel enkel in Duitsland actief is, tenslotte kende een kleine omzetstijging van 0,6 procent, van 996 miljoen euro naar 1.002 miljoen euro.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over

    TNS Food, de Belgische specialist in diepgevroren kroketten, ovenhapjes en snacks, komt in handen van GoodLife Foods, de eigenaar van snacksmerken als Bicky, Mexicano en van Oers. Innovatievermogen TNS Food, opgericht in 2000 door Daphne Aers, is gespecialiseerd in hoogwaardige kroketten, ovensnacks en maaltijdcomponenten. De producten worden op de markt...

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Nog enkele prikacties bij Lidl, maar ook “constructief overleg”

    De sociale onrust gaat stilaan liggen in de Belgische winkels van Lidl, terwijl er overleg loopt over de hoge werkdruk. Dinsdag waren er nog enkele prikacties in Vlaanderen, geen in Wallonië.

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Nieuw voedingsadvies doet charcuterie en alcohol in de ban

    Charcuterie, ultrabewerkte voeding, frisdrank, alcohol en toegevoegde suikers zijn te mijden volgens nieuwe voedingsaanbevelingen waarmee de Hoge Gezondheidsraad Belgen wil helpen om gezonde voedingskeuzes te maken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN