RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Pieter Pot
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenHerstructurering
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pieter Pot moest reorganiseren en herfocussen in 2022

icon
Food27 december, 2022

Zelfs voor verpakkingsvrije e-commercester Pieter Pot pakte 2022 anders uit dan verwacht. Net als elders in de sector, was het uit met de gratis groei. Investeerders eisten plots winst, en dat kostte de start-up aardig wat.

Lesje in bescheidenheid

De vertraging in e-commerce na de coronapandemie trof ook de verpakkingsvrije onlinesupermarkt Pieter Pot. Daar was de snelrijzende ster niet op voorzien: de onderneming had verwacht in 2022 zowel het aantal klanten in Nederland als de omzet te verdubbelen (van een naar twee miljoen euro per maand) en vers groeigeld op te halen om internationaal uit te breiden.

“Zo rond mei” moest de websupermarkt daarentegen “tientallen mensen” ontslaan, vertelt CEO Jouri Schoemaker aan De Ondernemer. De klantenwachtlijst die Pieter Pot als “eindeloos” en vanzelfsprekend was gaan beschouwen, smolt als sneeuw voor de zon. Het verhaal van “de automatische aanwas” was uit.

De markt is gekrompen

Tegelijk stelden investeerders nieuwe eisen: waar vroeger groei tegen elke prijs het credo was, vroegen geldschieters nu winst – en snel een beetje. Voor eind 2023 moet Pieter Pot break-even draaien, maar dat zou niet lukken zonder reorganisatie en bijkomende financiering. Bij de bestaande investeerders heeft Schoemaker in alle stilte 2,2 miljoen euro extra bijgetankt, gekoppeld aan concrete financiële doelstellingen.

Al wordt die winstgevendheid vandaag nog een grotere uitdaging: Schoemaker denkt dat de markt nog wel groot genoeg is, maar door de hoge inflatie is het moeilijker geworden om nieuwe consumenten met het duurzame – en dus iets duurdere – concept te bereiken. “De grootte van de doelgroep” is gekrompen, aldus de medeoprichter.

Door het aanbod te verbreden, moet winst nu toch in zicht komen. Zo was de start van de samenwerking met Kraft Heinz in 2022 een belangrijke mijlpaal. Komend jaar moeten er ook onder meer gekoelde producten bijkomen en wil Pieter Pot inzetten op gebruiksgemak.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN