RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online groei redt Macintosh Retail Group deels

icon
Mode27 februari, 2014

Transitiejaar naar crosschannel

“Vorig jaar stelden we dat 2013 een transitiejaar zou worden voor Macintosh. Dat is bewaarheid geworden. Sterker nog, Macintosh heeft een van de zwaarste jaren uit haar geschiedenis achter de rug. Slechte markt- en weersomstandigheden drukten de omzet, terwijl onze transformatie naar crosschannelretailer en de integratie bij Fashion NL en Fashion UK in volle gang was”, zegt CEO Frank De Moor in een persbericht.

 

Zo kwam de omzet van de retailer uit op 822,1 miljoen euro, acht procent lager dan de 893,2 miljoen euro van 2012. Vooral in het eerste halfjaar kreeg Macintosh zware klappen, toen de omzet met 10,4 procent daalde. In de tweede helft waren er tekenen van herstel: toen daalde de omzet met slechts 5,8 procent. In het vierde kwartaal werd de kleinste daling opgetekend (-3,1 procent).

 

Stijging online omzet

Vooral de offline omzet daalde het sterkst. Die viel in 2013 terug naar 775,2 miljoen euro, komende van 854 miljoen euro in 2012. De cross-channelomzet – waartoe alle online activiteiten behoren en de omzet via concessies en andere samenwerkingsverbanden met derden – steeg dan weer ten opzichte van 2012, van 39,1 miljoen euro naar 46,9 miljoen euro. Daarvan werd 43,3 miljoen euro online gerealiseerd, tegenover 38,4 miljoen euro in 2012.

 

Zo kon Macintosh in 2013 het verlies drukken tot 12,1 miljoen euro, tegenover 126 miljoen euro verlies in 2012. Toen werd het bedrijfsresultaat sterk gedrukt door de sluiting van enkele winkels. In het tweede halfjaar van 2013 kon Macintosh zelfs een lichte winst van 5,2 miljoen euro maken. Het zijn de resultaten van het tweede deel van 2013 die Macintosh Retail Group positief stemmen over de resultaten in 2014.

 

“Juist nu consumenten aan de vooravond staan van betere tijden is Macintosh klaar om daarvan te profiteren. Het relatief goede vierde kwartaal 2013 en de omzet- en margeontwikkeling in 2014 tot heden, in vergelijking met dezelfde periode in 2013, lijken te bevestigen dat de herstelbeweging is ingezet”, staat nog te lezen in het persbericht.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN