RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven LacosteMF Brands
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenOvername
  • Geografie FrankrijkZwitserland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De krokodil heeft honger: Lacoste op overnamepad

icon
Mode13 januari, 2023
Sorbis / Shutterstock.com

Krokodillen worden heel goed oud, dat bewijst ook Lacoste. Het merk met het krokodillenlogo viert zijn negentigste verjaardag met een hernieuwde appetijt voor expansie.

Luxeroofdier in de maak

Lacoste is helemaal terug: het merk met de krokodil boekte vorig jaar een recordomzet van meer dan 2,5 miljard euro, dankzij een groei van liefst 26%. In de afgelopen vijf jaar is de omzet van het bekende pololabel zelfs verdubbeld. CEO Thierry Guibert slaagde erin weer jongere consumenten aan te spreken met een modieuzer aanbod en door samenwerkingen aan te gaan met invloedrijke artiesten.

De eigenaar van het merk, de Zwitserse groep MF Brands, wil het succesverhaal nu overdoen met andere merken. Om de holding te versterken gaat MF Brands op zoek naar nieuwe overnames in de luxesector: de groep mikt op internationaal actieve merken met een omzet van minstens 500 miljoen euro, zegt Guibert aan FOX. Mode hoeft niet per se, horeca of ‘experience’ kunnen bijvoorbeeld ook.

In 2012 kocht MF Brands Lacoste en hield er meteen grote kuis, zowel bij het krokodillenmerk zelf als op groepsniveau. De Zwitserse holding verkocht zijn doe-het-zelfketen Jumbo Markt en sportformule Athleticum, om enkel premiummode als Gant, Aigle en The Kooples over te houden. Het leverde de groep ook een berg geld op. Guibert oppert zelfs dat Lacoste kan uitmonden in een nieuwe luxeholding à la Kering of LVMH.

Geen ontwerper meer

Voor het komende jaar verwacht paradepaard Lacoste, dat dit jaar negentig kaarsjes uitblaast, een omzetgroei van 10%. In 2024 moet de omzet al drie miljard euro bedragen, tegenover één miljard in 2015. Dat zal wel moeten zonder creatief directeur Louise Trotter, die vorige week haar vertrek aankondigde. Een nieuwe artistiek directeur komt er niet.

Lacoste laat voortaan alles doen door de eigen ontwerpstudio en via samenwerkingen met verschillende artiesten en ontwerpers, precies om nog meer ‘buzz’ te creëren. Het wordt ook de bedoeling om aan ‘crowdsourcing’ te doen: klanten en fans zullen zelf creatieve input kunnen geven. “Veel merken denken tegenwoordig na over hoe ze de mogelijkheden kunnen opentrekken, in plaats van zich afhankelijk te maken van slechts één creatief directeur”, zei Guibert daarover.

‘Collabs’ waren de afgelopen jaren al een van de trucjes waarmee Guibert het merk heeft verjongd. Verder investeerde Lacoste sterk in digitalisering (een kwart van de omzet is online) en op eigen winkels. De topman heeft ook de licenties voor sneakers, lederwaren en ondergoed teruggekocht om zelf meer controle te krijgen over het merkimago.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN