RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven YOOX Net-A-Porter
  • Onderwerpen E-commerceFraude
  • Geografie Italië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Valse kortingen leveren Yoox miljoenenboete op

icon
Mode16 januari, 2023
Casimiro PT / Shutterstock.com

Kortingen die er geen zijn en zwarte lijsten voor wie te veel terugstuurt: het zijn praktijken waarvoor Yoox Net-a-Porter van de Italiaanse concurrentiewaakhond een boete van ruim vijf miljoen euro krijgt.

Geheime zwarte lijsten

Yoox Net-a-Porter krijgt een boete van 5,25 miljoen euro opgelegd door de Italiaanse concurrentie-autoriteit. Het platform voor luxemode zou klanten jarenlang hebben misleid met valse kortingen en inbreuken hebben gepleegd op het herroepingsrecht. De boete is een fikse tegenvaller voor Farfetch en de eigenaar van Dubai Mall, die zich vorig jaar inkochten in het e-commerceplatform van luxegroep Richemont.

De Italiaanse concurrentiewaakhond (AGCM) heeft tussen 2019 en 2022 meerdere klachten gekregen over Yoox, en ook zelf inbreuken vastgesteld. Zo bleek dat de moderetailer eenzijdig bestellingen annuleert en klanten blokkeert die te vaak bestellingen retourneren. Opvallend is wel dat consumenten daar niet van worden verwittigd: pas als klanten na een afgeronde bestelling de klantendienst contacteerden om te vragen waarom hun order was geannuleerd, kregen ze te horen dat ze op een zwarte lijst stonden.

Van 65 naar 82 euro = 50% korting

Ook zou er een heus beleid van valse kortingen geweest zijn. Het platform past zijn prijzen regelmatig aan, maar regelmatig stegen die ook vlak voor promotie-acties. Zelfs met korting kwam de prijs zo gelijk uit als voorheen. Na 1 februari 2022 werd het dan weer gebruikelijk om in koopjesperiodes niet de vorige prijs in de webshop als referteprijs te tonen, maar de prijs die in andere, fysieke winkels gangbaar is. Op die manier leek de korting groter dan deze daadwerkelijk was.

In één geval had een klant een handtas van 65 euro gekocht, waarna die vijf dagen later zogezegd in prijs verlaagde. Tijdens de promotie werd de handtas voor liefst 82 euro geafficheerd, tegenover een referentieprijs van 169 euro – zogenaamd een korting van 50% dus. Op het gebied van de misleidende prijzen beterde Yoox wel al zijn beleid in de loop van het onderzoek, zegt de AGCM. Het e-commerceplatform heeft nu zestig dagen de tijd om aan de marktautoriteit te vertellen hoe het zich nog verder zal verbeteren.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN