RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven bpostDPDPostNL
  • Onderwerpen LogistiekWetgeving
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pakjesbezorgers krijgen minimumloon en maximumuren van minister De Sutter

icon
Algemeen25 januari, 2023
Shutterstock

Pakjesdiensten hoeven dan toch geen bezorgers vast in dienst te nemen. Wel riskeren ze boetes tot 5% van hun omzet als ze zich niet aan de nieuwe minimumlonen en maximumuren houden.

Nettowinst als boete

Minister van Post en Overheidsbedrijven Petra De Sutter heeft een goedgekeurd voorontwerp klaar voor haar beloofde wet om misstanden in de bezorgsector aan te pakken. Het voorstel volgt op verschillende invallen bij pakjesbedrijven PostNL, GLS en DPD, waarbij onder meer sociale fraude en kinderarbeid werden vastgesteld.

In het wetsontwerp voorziet De Sutter boetes die kunnen oplopen tot 5% van de omzet van het bezorgbedrijf. Een significante som, aangezien bijvoorbeeld PostNL een nettowinstmarge van exact 5% haalde in het vierde kwartaal van vorig jaar, tipt De Tijd. Op die manier worden de pakjesdiensten verplicht verantwoordelijk voor hun bezorgers, ook als die als zelfstandige onderaannemers werken.

Niet vast in dienst

Oorspronkelijk wilde de minister dat pakjesdiensten een minimumpercentage aan koeriers in dienstverband zou aannemen, maar dat gaat niet door. Wel stelt het wetsontwerp verschillende bindende arbeidsvoorwaarden vast. Zo komt er een maximum op het aantal uren dat de bezorgers mogen presteren, om “oververmoeide pakjeskoeriers” te vermijden.

Koeriers mogen nog maar 56 uur per week pakjes leveren, maximaal 90 uur per twee weken en hoogstens twee keer per week 10 uur. Per 9 uur bezorgen hebben ze sowieso recht op rust, heet het. Bovendien komt er een minimumvergoeding, volgens het paritair comité voor wegvervoer voor derden. Opvallend is dat niet meer de bezorgers, maar wel de pakjesdiensten zullen moeten betalen voor de brandstof en voor kosten aan de wagen. De socialezekerheidsbijdragen en ongevallenverzekering komen eveneens bij het pakjesbedrijf terecht.

“Lege doos”

Het voorstel stuit uiteraard op veel verzet van de bezorgsector, zowel van de vakbonden als van de werkgevers. Beide partijen noemen het niet haalbaar om de uren te registreren, terwijl de verplichtingen enkel zware administratieve lasten toevoegen. “Deze wet is een lege doos”, zegt Tom Peeters van de socialistische vakbond BTB-ABVV aan HLN.

De kern is volgens hem dat de bezorgprijzen voor pakjes veel te laag liggen. Ook zouden buitenlandse spelers buiten de wet vallen. Toch hint federaal minister van Werk Pierre-Yves Dermagne al dat andere sectoren een soortgelijk systeem kunnen krijgen, impliciet verwijzend naar de maaltijdkoeriers.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

  • icon
    Algemeen3 december, 2025
    Amazon countert Shein en Temu met kostenverlaging voor Europese verkopers

    Amazon verlaagt vanaf half december in Europa de kosten voor verkopers van onder andere mode en woonartikelen. Hiermee lijkt de retailgigant te reageren op de toenemende concurrentie van CHinese platforms als Shein en Temu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN