RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven bpostDPDPostNL
  • Onderwerpen LogistiekWetgeving
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pakjesbezorgers krijgen minimumloon en maximumuren van minister De Sutter

icon
Algemeen25 januari, 2023
Shutterstock

Pakjesdiensten hoeven dan toch geen bezorgers vast in dienst te nemen. Wel riskeren ze boetes tot 5% van hun omzet als ze zich niet aan de nieuwe minimumlonen en maximumuren houden.

Nettowinst als boete

Minister van Post en Overheidsbedrijven Petra De Sutter heeft een goedgekeurd voorontwerp klaar voor haar beloofde wet om misstanden in de bezorgsector aan te pakken. Het voorstel volgt op verschillende invallen bij pakjesbedrijven PostNL, GLS en DPD, waarbij onder meer sociale fraude en kinderarbeid werden vastgesteld.

In het wetsontwerp voorziet De Sutter boetes die kunnen oplopen tot 5% van de omzet van het bezorgbedrijf. Een significante som, aangezien bijvoorbeeld PostNL een nettowinstmarge van exact 5% haalde in het vierde kwartaal van vorig jaar, tipt De Tijd. Op die manier worden de pakjesdiensten verplicht verantwoordelijk voor hun bezorgers, ook als die als zelfstandige onderaannemers werken.

Niet vast in dienst

Oorspronkelijk wilde de minister dat pakjesdiensten een minimumpercentage aan koeriers in dienstverband zou aannemen, maar dat gaat niet door. Wel stelt het wetsontwerp verschillende bindende arbeidsvoorwaarden vast. Zo komt er een maximum op het aantal uren dat de bezorgers mogen presteren, om “oververmoeide pakjeskoeriers” te vermijden.

Koeriers mogen nog maar 56 uur per week pakjes leveren, maximaal 90 uur per twee weken en hoogstens twee keer per week 10 uur. Per 9 uur bezorgen hebben ze sowieso recht op rust, heet het. Bovendien komt er een minimumvergoeding, volgens het paritair comité voor wegvervoer voor derden. Opvallend is dat niet meer de bezorgers, maar wel de pakjesdiensten zullen moeten betalen voor de brandstof en voor kosten aan de wagen. De socialezekerheidsbijdragen en ongevallenverzekering komen eveneens bij het pakjesbedrijf terecht.

“Lege doos”

Het voorstel stuit uiteraard op veel verzet van de bezorgsector, zowel van de vakbonden als van de werkgevers. Beide partijen noemen het niet haalbaar om de uren te registreren, terwijl de verplichtingen enkel zware administratieve lasten toevoegen. “Deze wet is een lege doos”, zegt Tom Peeters van de socialistische vakbond BTB-ABVV aan HLN.

De kern is volgens hem dat de bezorgprijzen voor pakjes veel te laag liggen. Ook zouden buitenlandse spelers buiten de wet vallen. Toch hint federaal minister van Werk Pierre-Yves Dermagne al dat andere sectoren een soortgelijk systeem kunnen krijgen, impliciet verwijzend naar de maaltijdkoeriers.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN