RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt GroupRayon
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Onlinesupermarkt Rayon maakt balans na één jaar

icon
Food1 februari, 2023

Smartmat, het bedrijf achter de Belgische maaltijdboxenspecialist Foodbag, lanceerde één jaar geleden de online supermarkt Rayon. Het aantal gebruikers groeit en klanten worden loyaler, zegt de startup, die op de steun van Colruyt Group kan rekenen.

Trouwe klanten

Na één jaar Rayon maakt CEO Stéphane Ronse van Smartmat een eerste balans op. Klanten bestellen gemiddeld 2,1 keer per maand en de gemiddelde frequentie stijgt, zo blijkt. Een gemiddeld winkelmandje bedraagt iets meer dan 90 euro, een bedrag dat stijgt naarmate een klant frequenter bestelt. 65% van de kopers zijn vrouwen, 35% zijn mannen. 60% van de kopers komt uit Vlaanderen, 40% uit Brussel en Wallonië.

Hoe maakt Rayon het verschil? Versheid is een troef: de onlinesuper stuurt de bestellingen van zijn klanten rechtstreeks door naar zijn leveranciers. Die leveren ‘s ochtends vroeg de producten bij Rayon, waarna ze ’s middags en ‘s avonds bij de klanten worden thuisbezorgd. Zo komen de boodschappen verser bij de klanten. Om en bij 50% van de aangeboden goederen komen van Belgische leveranciers. Rayon kiest vaak voor minder bekende merken, die minstens dezelfde kwaliteit als de grotere merken bieden.

100% Belgisch verhaal

Ronse ziet nog heel wat groeipotentieel, want België hinkt nog wat achterop bij de buurlanden, als het gaat om online voedingsaankopen. Slechts een kleine 4% heeft al een of meerdere keren zijn boodschappen online besteld. Volgens een studie zou dit tegen 2025 naar 8% stijgen. Die groeimarge mag niet enkel buitenlandse spelers ten goede komen: “Met Rayon brengen we een 100% Belgisch verhaal en laten we ons de kaas niet opnieuw van onze boterham eten.” Rayon is naar eigen zeggen trouwens de enige speler die in heel België levert.

Er zijn nochtans kapers op de kust, want naast de groeiende onlineactiviteiten van de grote supermarktketens lanceerde ook de Nederlandse online versmarkt Crisp zich vorig jaar in Vlaanderen, met een vergelijkbare positionering en aanbod. Maar Rayon staat niet alleen: begin 2022 nam Colruyt Group een participatie in Smartmat. Ook de familie Colruyt is aandeelhouder, via haar investeringsfonds Korys. De activiteiten van de e-commercespeler vormen een mooie aanvulling op de bestaande dienstverlening van de retailer, die wil groeien in thuisbezorgen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food3 juni, 2025
    Bel geeft plantaardig kaasmerk Nurishh op

    Op het vlak van plantaardige ambities lijkt de Franse zuivelgroep Bel een strategische bocht te nemen: het plantaardige kaasalternatief Nurishh verdwijnt onverwacht van de markt, de fabriek gaat dicht.

  • icon
    Food3 juni, 2025
    Forse kartelboete voor Delivery Hero en Glovo

    De Europese Commissie heeft bezorgdiensten Delivery Hero en Glovo een kartelboete van 329 miljoen euro opgelegd omdat ze onderlinge afspraken maakten terwijl ze nog concurrenten waren.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Alexandre Bompard: “Overnamegeruchten wijzen op aantrekkelijkheid van Carrefour”

    De CEO van Carrefour wil niet reageren op de recente geruchten over toenaderingsgesprekken met Ahold Delhaize, maar ziet in de belangstelling een positief signaal: “Het laat zien hoe aantrekkelijk ons bedrijf is voor een groot aantal spelers.”

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN