RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Mondelez
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mondelez zet zich schrap voor miljoenenschikking

icon
Food8 februari, 2023
Shutterstock.com

Een antikartelonderzoek door de Europese Commissie dreigt Mondelez veel geld te gaan kosten: de zoetwarenfabrikant zet 300 miljoen euro opzij en geeft toe dat het uiteindelijke bedrag nog veel hoger zou kunnen uitkomen.

Schikking of boete?

Al in 2019 vonden er in kantoren van Mondelez in Mechelen, Wenen en Bremen huiszoekingen plaats in het kader van een onderzoek naar oneerlijke handelspraktijken. De multinational zou worden verdacht van prijsafspraken en van zogenaamde territoriale handelsbeperkingen, een praktijk waarbij internationale merkfabrikanten beletten dat retailers zich buiten hun eigen markt bevoorraden, bijvoorbeeld door de beschikbare volumes te beperken of de verpakkingen aan te passen.

Dat onderzoek zou nu stilaan worden afgerond, en Mondelez – dat zegt mee te werken met de Europese mededingingsautoriteit in deze zaak – bereidt zich voor op een mogelijke schikking in de procedure. De producent van onder andere Milka en Oreos heeft hiervoor 300 miljoen euro gereserveerd, blijkt uit het jaarverslag dat persagentschap Reuters inkeek. Het bedrag is gebaseerd op eigen schattingen, maar zou ook aanzienlijk hoger kunnen uitkomen, aldus het bedrijf. In plaats van een akkoord zou er immers ook een zware boete kunnen volgen, die tot 10% kan bedragen van de wereldwijde omzet.

Machtsmisbruik

De zaak-Mondelez is geen unicum in de FMCG-sector, al zijn zulke procedures en boetes eerder zeldzaam. In 2019 kreeg AB InBev een boete van 200 miljoen euro omdat de brouwer belette dat Belgische retailers bier van Jupiler en Leffe goedkoper zouden invoeren uit Nederland en Frankrijk. De multinational beperkte de beschikbare volumes, wijzigde het ontwerp en het formaat van de verpakkingen en voorzag ééntalige productinformatie. Concurrentievervalsing en misbruik van de machtspositie, concludeerde de Europese Commissie toen.

Zulke territoriale handelsbeperkingen zijn een controversiële tactiek, die volgens retailers ingaat tegen de principes van de Europese eenheidsmarkt. Fabrikanten wijzen er echter op dat prijsverschillen tussen Europese landen vooral het gevolg zijn van verschillen in wetgeving, accijnzen en bedrijfskosten. Ook huismerkproducten vertonen aanzienlijke prijsverschillen binnen de eenheidsmarkt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN