RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Unilever
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kwart meer winst voor Unilever na inflatiejaar

icon
Food9 februari, 2023

De stijgende levensduurte deert Unilever niet. Integendeel: de FMCG-reus behaalde in 2022 een kwart meer nettowinst. De grote reorganisatie van het bedrijf is ook afgerond.

Allemaal prijseffect

Unilever rapporteerde sterke financiële cijfers voor het kalenderjaar 2022: in alle vijf de nieuwe ‘business groups’ van het bedrijf steeg de omzet, weliswaar met dank aan de forse prijsstijgingen en niet door omzetgroei. De prijzen stegen gemiddeld met 11,3%, terwijl het volume met 2,1% daalde.

De omzet steeg zo met 14,5% tot 60,1 miljard euro. De sterkste merken – de zogeheten miljardenmerken, die 53% van de omzet uitmaken – groeiden met 10,9%. De sterkste presteerders waren OMO, Hellmann’s, Rexona, Sunsilk en Magnum. Vorig jaar verkocht Unilever wel zijn theeafdeling.

Opvallend meer winst

Sinds 1 juli is het bedrijf gereorganiseerd rond vijf herziene productcategorieën. Zo is er nu een aparte afdeling voor ‘beauty & wellbeing’ ten opzichte van ‘personal care’ (tandpasta, deo en zo meer), en omvat ‘ice cream’ alle ijsjes, ongeacht of dat voor thuis of buitenshuis is. Met de herstructurering ging ook een ingrijpende ontslagronde gepaard.

Hoewel de inflatie van de inkoopkosten toch wat aan de marge (-230 basispunten) vrat, verbeterde de onderliggende bedrijfswinst licht tot 9,7 miljard. De nettowinst bedroeg ruim 8 miljard euro, wat een opvallende stijging van 24,9% betekent.

Chinese knaldrang

Ook in 2023 blijft de Knorr-producent de prijzen verhogen. Zeker in de eerste helft van het jaar zullen de kosten blijven stijgen, en dalen zullen ze niet meer, denkt aftredend CEO Alan Jope. Toch verwacht hij dat de volumes zullen verbeteren: hij rekent op minstens 4% groei.

Vooral dan in China en Zuidoost-Azië, waar na jaren coronaperikelen de consumptie weleens kan ontploffen. Chinezen hebben er zo lang niks kunnen uitgeven dat hun spaarboekjes nu uitpuilen. Ze zijn ook al volop vliegtickets en hotels aan het boeken, dus zelfs in het buitenland zullen ze de consumptie stimuleren.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN