RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven PepsiCo
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

PepsiCo tempert verwachtingen nu consument dreigt af te haken

icon
Food9 februari, 2023
Shutterstock.com

Dankzij forse prijsverhogingen is de omzet van PepsiCo vorig jaar sterker gestegen dan verwacht. De volumes staan wel onder druk, nu consumenten de aanhoudende inflatie steeds slechter verteren.

Op zoek naar goedkopere alternatieven

Met een omzet die met 8,7% toenam van 79,5 naar 86,4 miljard dollar (een goede 80 miljard euro) heeft PepsiCo er een sterk boekjaar op zitten. De winst steeg van 7,7 naar 9 miljard dollar (meer dan 8 miljard euro). Die mooie cijfers zijn grotendeels te danken aan prijsstijgingen: alleen al in het vierde kwartaal wist PepsiCo de prijzen met gemiddeld 16% te verhogen.

De volumes daalden evenwel met 2%: de aanhoudende inflatie weegt immers op de consumentenvraag. Terwijl de fabrikant van A-merken als Pepsi, Lays en Doritos zich genoodzaakt ziet om stijgende productie- en bevoorradingskosten door te rekenen, gaan meer shoppers op zoek naar goedkopere alternatieven. Dat noopt de multinational tot voorzichtige ramingen voor 2023: de organische groei zal naar verwachting 6% bedragen.

PepsiCo is niet de enige merkfabrikant die merkt dat consumenten de opeenvolging van prijsverhogingen niet probleemloos blijven slikken. Eerder vandaag meldde ook Unilever een volumedaling met 2,1%, nadat de prijzen met 11,3% stegen. Gisteren waarschuwde Carlsberg al dat de hoge inflatie een negatieve impact zal hebben op de bierconsumptie, met name in Europa. Die dalende volumes gaan uiteindelijk ook wegen op de winstgroei.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food19 mei, 2025
    [In Beeld] Wasbar opent in Wijnegem Shopping

    Het Belgische horecaconcept Wasbar opent op woensdag 21 mei zijn allereerste locatie in een shoppingcenter: in het hart van Wijnegem Shopping Center, recht tegenover McDonald’s.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    Directiewissel bij Bel Benelux en Noord-Europa

    Zowel in de Benelux als in Noord-Europa krijgt zuivelgroep Bel een nieuwe directie. Het bedrijf wil zich nog sterker profileren als belangrijke speler in evenwichtige en duurzame snacks.

  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN