RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AB InBev
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AB InBev verkocht nog nooit zoveel bier

icon
Food2 maart, 2023

AB InBev haalde vorig jaar recordvolumes. De Stella-brouwer floreert ook op de Belgische thuismarkt dankzij een focus op ‘premium’-bieren.

Minder tijdens de wereldbeker

AB InBev heeft een bruisend jaar achter de rug: de omzet steeg met 11,2% naar 57,8 miljard dollar (54 miljard euro). De groei kwam er vooral dankzij prijsstijgingen, want het volume klom ‘maar’ met 2,3% naar 595 miljoen hectoliter. Toch was dat een recordvolume, aldus de Leuvense brouwerijreus.

Op de Noord-Amerikaanse markt haalt de Jupiler- en Leffe-producent vandaag de meeste omzet (zowat 16 miljard euro), maar de groei was het sterkst in Zuid-Amerika (+28%). Hoewel AB InBev niet alle kostenstijgingen kon doorrekenen, steeg de operationele winst (EBITDA) zonder wisselkoerseffecten met 7,2% tot net 19 miljard euro.

Opvallend is wel dat ’s werelds grootste brouwer in het laatste kwartaal minder bier verkocht, net toen de wereldbeker voetbal in Qatar plaatsvond. Weer kwam het door Amerika: door de stijgende prijzen dronken Amerikanen minder bier. Het volume daalde in Noord-Amerika zelfs met 8,3%, terwijl de prijzen slechts met 2,5% stegen.

Focus op premiumstrategie

AB InBev is niet bang dat de kwartaaltrend zich dit jaar doorzet: voor 2023 rekent de groep op een EBITDA-stijging met 4 tot 8%, in lijn met vorig jaar. De winstmarge zal wel verder verwateren door de aanhoudende inflatie. Op het Russisch-Oekraïens front blijft de brouwer in spagaat: net zoals onder meer Heineken en Carlsberg beloofde AB InBev uit Rusland weg te gaan, maar doet het dat tot op heden niet. Tegelijk meldt het bedrijf trots dat het Tsjernihivske, het populairste bier van Oekraïne, vorig jaar naar België bracht en alle opbrengsten van die verkoop aan humanitaire hulp gaf.

Op de Belgische thuismarkt zag AB InBev in 2022 een aanhoudend herstel van de horeca, vooral dankzij een “constante focus op premiumisatiestrategie”. Stella Artois geldt er als premium, goed voor een dubbelcijferige groei ten aanzien van 2021. In de retail klom het marktaandeel eveneens dankzij premiumbieren. “2022 was een jaar vol uitdagingen, maar de biercategorie blijft veerkrachtig”, zegt president Fabio Sala van AB InBev BeNeLux en Frankrijk.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food3 juni, 2025
    Forse kartelboete voor Delivery Hero en Glovo

    De Europese Commissie heeft bezorgdiensten Delivery Hero en Glovo een kartelboete van 329 miljoen euro opgelegd omdat ze onderlinge afspraken maakten terwijl ze nog concurrenten waren.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Alexandre Bompard: “Overnamegeruchten wijzen op aantrekkelijkheid van Carrefour”

    De CEO van Carrefour wil niet reageren op de recente geruchten over toenaderingsgesprekken met Ahold Delhaize, maar ziet in de belangstelling een positief signaal: “Het laat zien hoe aantrekkelijk ons bedrijf is voor een groot aantal spelers.”

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Hamburgerketen Manhattn’s zoekt franchisepartner in Nederland

    Van de huidige elf vestigingen wil de Belgische hamburgerketen Manhattn’s snel doorgroeien naar veertig restaurants, ook in het buitenland, met franchisingpartners in Frankrijk en Nederland.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN