RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen DigitaliseringRetailHunt
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pionierend Zuid-Korea gaat all-in voor metaversum

icon
Algemeen9 maart, 2023
Shutterstock.com

Is het metaversum nog verre toekomstmuziek? Niet in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul, dat een metaversumplatform heeft gelanceerd voor zijn burgers. Ook retailers als UGG zien het potentieel.

Stadsplatform

Het metaversum is in Zuid-Korea zo wijdverbreid dat het nu in verschillende sectoren en bedrijfstakken wordt geïntegreerd. Vorige maand introduceerde het stadsbestuur van Seoul “Metaverse Seoul”, het openbare metaversumplatform van de stad voor (ook oudere) burgers. Dit platform biedt een scala aan activiteiten, waaronder gaming, gezelligheid, het invullen van formulieren, belastinghulp en andere openbare diensten. Hiermee is Seoul de eerste grote stad die een dergelijk platform opzet.

Vorig jaar kondigde het Koreaanse blockchainbedrijf Dunamu al aan aanzienlijk in te zetten op web3. Het bedrijf wil de komende vijf jaar 500 miljard won (meer dan 300 miljoen euro) investeren in web3 en metaversumstartups, en zo 100.000 banen creëren in het land.

Virtuele kinderwereld

De Zuid-Koreaanse mobiele provider LG Uplus lanceerde al het metaversumplatform “Kidstopia”, dat jonge kinderen wil verwennen met een breed scala aan boeiende en educatieve inhoud. Kinderen kunnen toetsen afleggen, Engels leren, kennis opdoen over dinosaurussen en met elkaar communiceren via avatars.

Kidstopia heeft geavanceerde functies om kinderen online veilig te houden. LG Uplus heeft ook zijn eigen mascottekarakters, “Yuppi and Friends” en “Holeman”, in dienst genomen als AI-gezellen voor jonge gebruikers. Eenmaal in de virtuele wereld introduceert AI Holeman Engelse woorden en zinnen, terwijl AI Pinky de quizzen overziet. De open bètaversie van Kidstopia is beschikbaar voor kinderen vanaf 12 jaar. Hoewel een exacte datum nog niet bekend is gemaakt, wordt verwacht dat het platform eind deze maand beschikbaar komt.

Jonge gebruikers kunnen hun personages aanpassen met opties zoals huidskleur, ogen, neus en kapsel, en verschillende kledingstukken. Kidstopia biedt ook een verscheidenheid aan activiteiten waaraan kinderen kunnen deelnemen, zoals kamperen, sneeuwbalgevechten en dansevenementen. Kidstopia is gemaakt met de hulp van 150 adviseurs, waaronder onderwijsdeskundigen en spelontwikkelaars. Ouders kunnen ook de activiteiten van hun kinderen in de virtuele wereld volgen.

Mee naar Seoul?

Volgens Maarten Leyts, founder van Trendwolves en auteur van het aankomende boek Generation (Z)Alpha in M(B)eta, onderstreept dit de sterke pioniersrol die Zuid-Korea speelt bij het gebruik van Metaverses om doelgroepen te bereiken. Tijdens de voorbereiding van de RetailHunt van RetailDetail, die dit najaar naar Seoul trekt, zag hij samen met organisator en oprichter Jorg Snoeck hoe het kledingmerk UGG metaversa inzette om kledij parallel – digitaal en in het echt – aan te bieden. Beiden zijn het er over eens: K-Pop inspireert onze cultuur immens en biedt retailinspiratie en -innovatie als nergens anders.

Tijdens het Retaildetail Congres dat plaatsvindt op 20 april in De Blikfabriek in Schoten, wijden we een volledig voorprogramma aan de recente ontwikkelingen die relevant zijn voor retailers op het vlak van Web3 en de Metaverse.

Interesse in de RetailHunt naar Seoul? Contacteer dan anneke.deschrijver@retaildetail.be.

Klik hier voor info en tickets voor het RetailDetail Congress
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN