RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen DigitaliseringRetailHunt
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pionierend Zuid-Korea gaat all-in voor metaversum

icon
Algemeen9 maart, 2023
Shutterstock.com

Is het metaversum nog verre toekomstmuziek? Niet in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul, dat een metaversumplatform heeft gelanceerd voor zijn burgers. Ook retailers als UGG zien het potentieel.

Stadsplatform

Het metaversum is in Zuid-Korea zo wijdverbreid dat het nu in verschillende sectoren en bedrijfstakken wordt geïntegreerd. Vorige maand introduceerde het stadsbestuur van Seoul “Metaverse Seoul”, het openbare metaversumplatform van de stad voor (ook oudere) burgers. Dit platform biedt een scala aan activiteiten, waaronder gaming, gezelligheid, het invullen van formulieren, belastinghulp en andere openbare diensten. Hiermee is Seoul de eerste grote stad die een dergelijk platform opzet.

Vorig jaar kondigde het Koreaanse blockchainbedrijf Dunamu al aan aanzienlijk in te zetten op web3. Het bedrijf wil de komende vijf jaar 500 miljard won (meer dan 300 miljoen euro) investeren in web3 en metaversumstartups, en zo 100.000 banen creëren in het land.

Virtuele kinderwereld

De Zuid-Koreaanse mobiele provider LG Uplus lanceerde al het metaversumplatform “Kidstopia”, dat jonge kinderen wil verwennen met een breed scala aan boeiende en educatieve inhoud. Kinderen kunnen toetsen afleggen, Engels leren, kennis opdoen over dinosaurussen en met elkaar communiceren via avatars.

Kidstopia heeft geavanceerde functies om kinderen online veilig te houden. LG Uplus heeft ook zijn eigen mascottekarakters, “Yuppi and Friends” en “Holeman”, in dienst genomen als AI-gezellen voor jonge gebruikers. Eenmaal in de virtuele wereld introduceert AI Holeman Engelse woorden en zinnen, terwijl AI Pinky de quizzen overziet. De open bètaversie van Kidstopia is beschikbaar voor kinderen vanaf 12 jaar. Hoewel een exacte datum nog niet bekend is gemaakt, wordt verwacht dat het platform eind deze maand beschikbaar komt.

Jonge gebruikers kunnen hun personages aanpassen met opties zoals huidskleur, ogen, neus en kapsel, en verschillende kledingstukken. Kidstopia biedt ook een verscheidenheid aan activiteiten waaraan kinderen kunnen deelnemen, zoals kamperen, sneeuwbalgevechten en dansevenementen. Kidstopia is gemaakt met de hulp van 150 adviseurs, waaronder onderwijsdeskundigen en spelontwikkelaars. Ouders kunnen ook de activiteiten van hun kinderen in de virtuele wereld volgen.

Mee naar Seoul?

Volgens Maarten Leyts, founder van Trendwolves en auteur van het aankomende boek Generation (Z)Alpha in M(B)eta, onderstreept dit de sterke pioniersrol die Zuid-Korea speelt bij het gebruik van Metaverses om doelgroepen te bereiken. Tijdens de voorbereiding van de RetailHunt van RetailDetail, die dit najaar naar Seoul trekt, zag hij samen met organisator en oprichter Jorg Snoeck hoe het kledingmerk UGG metaversa inzette om kledij parallel – digitaal en in het echt – aan te bieden. Beiden zijn het er over eens: K-Pop inspireert onze cultuur immens en biedt retailinspiratie en -innovatie als nergens anders.

Tijdens het Retaildetail Congres dat plaatsvindt op 20 april in De Blikfabriek in Schoten, wijden we een volledig voorprogramma aan de recente ontwikkelingen die relevant zijn voor retailers op het vlak van Web3 en de Metaverse.

Interesse in de RetailHunt naar Seoul? Contacteer dan anneke.deschrijver@retaildetail.be.

Klik hier voor info en tickets voor het RetailDetail Congress
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN