RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven okret
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Straks betalen we statiegeld op kledij”

icon
Mode13 maart, 2023
Sara Kovic, okret © Annabel Lucas

Moderetailers doen er goed aan om recommerce zélf in handen te nemen, in plaats van het over te laten aan externe platformen. Okret helpt hen over te stappen naar zo’n circulair model: de Future of Fashion Hub pop-up toont hoe.

Nieuwe klanten aanspreken

“Sustainability is the new black”, zegt oprichter Sara Kovic van okret, een start-up die modebedrijven begeleidt naar een circulair zakenmodel. De boomende tweedehandsmarkt toont aan dat steeds meer consumenten belang hechten aan duurzaamheid, maar aan wat mensen doorverkopen op externe platformen hebben moderetailers en labels niks. Bedrijven hebben er dan ook belang bij om hun recommerce zelf te beheren.

Investeren in de customer journey loont, adviseert ze: “Wanneer je klanten hun afgedragen kledij niet meer verkopen via Vinted, maar ze terugbrengen naar jouw winkels, creëer je een ‘loop’. De klantentrouw zal toenemen, je spreekt ook nieuwe klanten aan en je leert enorm veel bij over de gebruiksfasen van kledij.” Sowieso zullen bedrijven op termijn in het kader van de Green Deal door Europa verplicht worden om hun producten terug te nemen. Statiegeld op mode lijkt op termijn onvermijdelijk. Een hele uitdaging voor modebedrijven die minder vertrouwd zijn met data, productpaspoorten en traceerbaarheid.

Transitiepartner

Okret helpt modespelers de stap maken naar een circulair bedrijfsmodel, door het opzetten van eigen recommercesystemen. Retailers die mode-items willen terugnemen en herverkopen, moeten heel hun bedrijfsmodel herzien: dat gaat van het aanpassen van de kassasystemen over het opleiden van medewerkers tot het opzetten van een omgekeerde logistieke stroom, de zogenaamde “reverse logistics”.

“Voor deze modemerken willen wij een transitiepartner zijn”, zegt Kovic. De startup deelt kennis over het circulair modeproces, toont de weg naar partners die kledij sorteren en herstellen, levert software die het proces van reverse logistics ondersteunt, en bouwt fygitale herverkoopplatformen voor je merk. “Terre Bleue was onze eerste klant. De retailer lanceert in april een take-back project en heeft om de traceerbaarheid mogelijk te maken artikelcodes geïntroduceerd op de verzorgingslabels.” Voor een efficiënt circulair model heb je eigenlijk productpaspoorten nodig: vandaag wordt teruggebrachte kledij manueel gesorteerd maar dat proces kan veel efficiënter als je het deels automatiseert.

Pop-up

In de ‘Future of Fashion Hub’, een pop-up project in het Antwerpse circulaire winkelcentrum Circuit op Nieuw-Zuid, toont okret hoe de mode-industrie naar een circulair model kan evolueren. Klanten vinden er tweedehands en upcycled kledingstukken van Belgische merken als CKS, Terre Bleue en Gigue, maar ook producten van onverkoopbaar mode-afval, gemaakt door zero-waste designers. Een future-proof expo illustreert het productieproces van kledij.

Hiermee wil Kovic meer betrokkenheid genereren bij het brede publiek. “We gaan verschillende keren per jaar zulke fygitale projecten opzetten, om awareness te creëren, van onze stocks af te geraken en contact te houden met de eindklant.” De pop-up is nog open tot en met 26 maart.

Op het RetailDetail Congress, dat plaatsvindt op 20 april in De Blikfabriek in Hoboken, komt Sara Kovic meer vertellen over de circulaire toekomst van de modesector.

Klik hier voor meer informatie en tickets voor het RetailDetail Congress.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN