RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven H&MInditex
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zara vergroot voorsprong op H&M

icon
Mode15 maart, 2023
Shutterstock

H&M kan steeds slechter concurreren met Zara-moeder Inditex. In het kwartaal tot en met februari steeg bij H&M de omzet maar met 3%, terwijl ’s werelds nummer één een dubbelcijferige groei liet optekenen.

Eigenlijk omzetverlies bij H&M

H&M glijdt verder af: met een omzetgroei van 3% in lokale valuta in de maanden december, januari en februari, presteerde de tweede grootste modespeler slechter dan verwacht. Volgens analisten van Jefferies impliceren de cijfers dat de omzet in februari eigenlijk met 3% daalde.

Netto heeft H&M het niettemin over een omzetstijging van 12% ten opzichte van een jaar eerder, goed voor 54,9 miljard kronen (4,3 miljard euro). Zonder de oorlogsgebieden Wit-Rusland, Rusland en Oekraïne steeg de verkoop netto met 16% en in lokale valuta met 7%. Het werd vorig jaar al duidelijk dat het vertrek uit Rusland de Zweedse groep duur komt te staan.

Vorig jaar daalde winst van de groep bovendien door de stijgende grondstof-, vracht- en energiekosten, die de fastfashionspeler niet volledig kon doorberekenen aan klanten. CEO Helena Helmersson is bezig met een reorganisatie, waarbij duizenden banen worden geschrapt. H&M start in de Verenigde Staten met een eigen tweedehandsplatform, een initiatief dat straks ook naar Europa komt.

Inditex breidt na 4 jaar weer uit

Marktleider Inditex rapporteert daarentegen een omzetstijging van 13,5% voor de periode tussen 1 februari en 13 maart, en opvallender nog, een groei met 18% over heel 2022 tot 32,6 miljard euro. Ondanks prijsstijgingen van 5% bleef vooral de vraag naar vlaggenschip Zara sterk.

De winst voor belastingen steeg bij Zara zelfs met 38,5%, hoewel bij zusterketens Oysho en Massimo Dutti de winst net met 10% daalde. Over het hele jaar en alle ketens heen steeg de operationele winst met 29% tot 5,5 miljard euro, al is dat minder dan analisten verwachtten.

Toch wil de Spaanse groep dit jaar flink geld uitgeven, meer bepaald 1,6 miljard euro aan winkels en aan de uitbreiding van magazijnen. De groep heeft in de voorbije drie jaar zowat een tiende van zijn winkels gesloten, maar wil de overblijvende winkels nu verder moderniseren. Zo zal nieuwe beveiligingstechnologie stilaan de gekende ‘hard tags’ op kledingstukken vervangen.

Ook wil Inditex in Frankrijk en Duitsland een tweedehandsplatform, net als een nieuwe Zara op de Champs-Elysees in Parijs. Oysho trekt bovendien naar het Verenigd Koninkrijk en Stradivarius naar Duitsland. In de VS mikt de modereus op winkels in grote steden als New York, Los Angeles, Miami, Boston en Las Vegas. Het is de eerste keer in vier jaar tijd dat Inditex zijn winkelnetwerk uitbreidt.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN