RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Reckitt Benckiser
  • Onderwerpen duurzaamheidPublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Door enkele kleine aanpassingen kunnen Nederlanders dagelijks meer dan 50% aan water besparen

icon
Algemeen22 maart, 2023

(Advertorial) Finish wil mensen bewust maken van hun waterverbruik en hen aanmoedigen hun watervoetafdruk te verkleinen door enkele kleine aanpassingen. Dagelijks verbruiken we liters water zonder erbij stil te staan, maar stel je eens een leven zonder water voor! Waterschaarste is een wereldwijd probleem dat 2 op de 3 mensen treft.

Wereldwaterdag

Elk jaar op 22 maart vraagt Wereldwaterdag aandacht voor het belang van zoetwater en duurzaam beheer van waterbronnen om bewustzijn te creëren over de mondiale waterproblematiek. Ongeveer 2,1 miljard mensen hebben geen toegang tot veilig drinkwater, een cijfer dat stijgt. Finish, wereldwijd nummer één in vaatwastabletten, moedigt waterbesparing aan door het bewustzijn van waterschaarste te vergroten. Dankzij enkele eenvoudige gedragsveranderingen en efficiënte productoplossingen wil Finish bijdragen om onze impact op het milieu te beperken.

Waterschaarste in Nederland

Ook in Nederland is het waterschaarste een hot topic. Afgelopen zomer was er zelfs sprake van een “feitelijk watertekort”, zo liet minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat weten. In sommige gebieden gold er een sproeiverbod voor de landbouwindustrie en mochten sluizen minder vaak gebruikt worden door de scheepvaart.

Hoewel 70% van het aardoppervlak uit water bestaat is slechts 2,5% daarvan zoet water en enkel 0,3 procent is drinkwater. De hoeveelheid water blijft constant, maar de wereldbevolking groeit exponentieel. Hierdoor komt de hulpbron onder druk te staan. Tegen 2050 zal de helft van de toekomstige 9,7 miljard mensen geconfronteerd worden met watertekorten. Tegelijkertijd versnelt de opwarming van de aarde de verdamping van water. Daarom is het essentiel dat er actie wordt ondernomen.

Waterverbruik in Nederland

Het waterverbruik van Nederlanders is (veel) te hoog: gemiddeld verbruiken wij 129 liter drinkwater per persoon per dag. Hiervan gaat 46.2% naar baden/douchen, 16,9% naar het gebruik van de wasmachine, 30,2 % naar sanitair en 2,9% wordt verbruikt door de vaatwasser. (bron: Waternet.nl). Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is dat meer dan twee keer zoveel als de 50 liter die we dagelijks nodig hebben. Maar precies in die spilzucht met water liggen ook kansen, en daar wil Finish zich op focussen in zijn campagnes.

“Hier kunnen wij het verschil maken”, zegt Ségolène de Fleurieu, Marketing & Trade Marketing Director bij Reckitt Benelux. “Als marktleider in vaatwasmiddelen hebben we een unieke positie om verandering teweeg te brengen. Met onze campagnes willen we consumenten inspireren om hun watergebruik te verminderen, door kleine veranderingen in hun dagelijkse routine. Want daarmee kunnen we allemaal samen een groot verschil maken voor een duurzamere toekomst”.

Uit een onderzoek van Finish blijkt dat er nog veel misvattingen bestaan over het waterverbruik van vaatwassers. Maar liefst 66% van de Nederlanders spoelt bijvoorbeeld vuile borden af voor ze in de vaatwasser te steken. Per volgeladen vaatwasser verspillen we daar maar liefst 60 liter water mee. Als alle Nederlanders deze ‘voorspoeling’ zouden overslaan, kunnen we elk jaar zo’n 5.6 biljoen liter water besparen. Finish heeft zijn vaatwastabletten ontworpen met efficiënte formules die een schone vaat garanderen én de impact op onze planeet verminderen.  

In 2023 blijft waterschaarste een prioriteit voor Finish en zijn partner Join For Water. De campagne gaat van start op Wereldwaterdag, 22 maart 2023, in België en in Nederland. Finish en Join For Water hebben dit jaar ook besloten hun actie ook buiten onze grenzen uit te breiden via moerasherstelprojecten in Oeganda.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN