RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Action
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Action opent een recordaantal winkels

icon
Algemeen23 maart, 2023
Actie

Action zag de omzet met bijna een derde stijgen in 2022. Dat kwam deels omdat de non-fooddiscounter 280 nieuwe winkels heeft geopend, waaronder voor het eerst ook in Spanje.

2.263 winkels

Action heeft vorig jaar een recordaantal nieuwe winkels geopend: 2022 eindigde met een totaal van 2.263 vestigingen in tien landen en 8.211 nieuwe banen, maakt het bedrijf bekend. Onder die nieuwe winkels zitten ook de eerste vestigingen in Spanje. Sinds het einde van het vorige boekjaar is Action ook actief geworden in een elfde markt, Slovakije.

De omzet steeg daardoor met 30% tot 8,9 miljard euro. Action maakt evenwel niet bekend hoeveel organische groei er was in de bestaande winkels. Naar eigen zeggen kwam de stijging van de nieuwe winkels, een hogere bezoekfrequentie en een hoger aankoopbedrag per bezoek. Het brutobedrijfsresultaat steeg tot 1,2 miljard euro.

Vraag naar discount

“We zien dat de vraag naar discount overal groot is”, zeg CEO Hajir Hajji. “Onze klanten bezoeken Action zowel voor dagelijkse producten (schoonmaakmiddelen, persoonlijke verzorgingsartikelen als toiletpapier en maandverband) als voor bijvoorbeeld kleding of doe-het-zelfartikelen. Afgelopen jaar waren met name producten die inspelen op hoge energieprijzen (plaids en dekens, kaarsen) populair.”

De topvrouw heeft ook verdere stappen gezet in het verduurzamen van de formule: “We zijn er nog lang niet, maar maken stappen. Zo verminderden we in 2022 onze eigen CO2-emissies (scope-1 en -2) met 40%.” Tegen eind 2023 wil Action alle katoen duurzaam inkopen, tegen 2024 alle hout. Duurzaam of kostefficiënt, Action gaat er prat op vorig jaar gemiddeld 10% energie te hebben bespaard per vierkante meter winkeloppervlakte.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Action nadert de kaap van 3000 winkels

    Action heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug en verwacht in het tweede kwartaal de mijlpaal van 3000 winkels te bereiken. Vorige maand ging de discounter onder grote belangstelling van start in Zwitserland.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN