RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Douwe Egberts stapt in koffiehuwelijk met Mondelez

icon
Food7 mei, 2014

Douwe Egberts krijgt leiding over fusiebedrijf

De nieuwe vennootschap krijgt zijn zetel in Nederland en wordt Jacobs Douwe Egberts gedoopt. De huidige topman van Douwe Egberts, de Fransman Pierre Laubies, krijgt de dagelijkse leiding over het combinatiebedrijf. De Nederlander Bart Becht wordt voorzitter van het bestuur. De Franse activiteiten van Mondelez zijn vooralsnog niet bij de transactie betrokken.

 

De Duitse investeringsfirma Joh. A Benckiser – dat vorig jaar Master Blenders van de beurs haalde voor zowat 7,5 miljard euro – verwerft 51% van de aandelen in de fusieonderneming, Mondelez de overige 49%. Bovenop ontvangt Mondelez nog een cashbetaling van 5 miljard dollar (3,6 miljard euro) van Joh. A Benckiser.

 

Mondelez was nochtans groter

Douwe Egberts overkoepelt diverse merken, waaronder de koffie-enseignes Douwe Egberts, Maison du Café, Senseo, Pilao en het theemerk Pickwick. In 2013 was het bedrijf goed voor een omzet van zowat 2,5 miljard euro. Het is marktleider voor koffie in Nederland, België, Denemarken, Hongarije en Brazilië en voor thee in Nederland, Denemarken, Hongarije en Tsjechië.

 

De koffieactiviteiten van Mondelez – bekend van onder meer de merken Jacobs, Velours Noir, Tassimo Carte Noir – zijn iets groter. Zij haalden in 2013 een omzet van omgerekend 2,9 miljard euro. Ze stonden daarmee voor 17% van het totale verkoopcijfer van de groep die ontstaan is uit een opsplitsing van Kraft Foods. Na de afsplitsing kon Mondelez zich meer concentreren op zijn snackafdeling met merken als Cadbury en Oreo.

 

Verder groeien is de boodschap

De nieuwe combinatie is marktleider in meer dan twee dozijn markten en heeft een sterke positie in de opkomende economieën. Het samengaan van de twee groepen moet aanzienlijke synergievoordelen opleveren. Het personeel zou nochtans niet moeten vrezen. Het management ziet vooral groeikansen.

 

Het nieuwe fusiebedrijf wil de strijd aangaan met Nestlé, dat met Nescafé en Nespresso nog steeds een dominante positie bezit. Nestlé heeft een mondiaal marktaandeel van 22,5%, Mondelez en Douwe Egbers komen aan respectievelijk 11,0% en 5,5%. De bedoeling is dat de fusie in 2015 wordt afgerond.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN