RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Bike RepublicColruyt Group
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: wat retailers kunnen leren van de fietsrevolutie

icon
Vrije tijd6 april, 2023

De fietswereld maakt een enorme omwenteling mee, door elkaar geschud door de digitalisering en consolidatie. Komt bekend voor? Bike Republic fietst je op het RetailDetail Congress door een bijzonder herkenbaar veranderingsproces.

De ups en downs van omwenteling

Sinds de coronapandemie is de fietssector naar een hogere versnelling geschakeld. Noodgedwongen, want de vraag nam toe terwijl de toeleveringsketens hopeloos in de knoop raakten. De sector moest professionaliseren, stelt Wim Teerlynck van Bike Republic. De Colruyt-groep heeft de revolutie in de branche voor een stuk in gang gezet, met de overname van het vroegere Fiets! in 2019.

Vandaag is die keten, als Bike Republic, de grootste keten van fietsenwinkels in België – in toenemende concurrentie met een aantal andere ketens zoals Lucien en Raida. 27 van de 1.700 fietsenwinkels van ons land behoren nu tot Bike Republic. “Een race is het niet, er is plaats genoeg naast elkaar”, aldus Teerlynck. Maar aan zo’n groei en transformatie komt wel een heel proces te pas, met de nodige uitdagingen, obstakels en kansen.

Op naar vijftig winkels

Het verhaal rond dat hele proces deelt Wim Teerlynck voor het eerst op het RetailDetail Congress. “Iedereen weet dat de sector – ook retail in het algemeen – in beweging is, maar hoe pak je dat aan? En wat doet dat met mij?”

Na jaren van pijlsnelle expansie werkt Bike Republic dit jaar bijvoorbeeld eerst aan interne consolidatie. Tegen eind dit jaar zorgt de keten voor een ERP-systeem. Er komt bovendien een onlineklantenplatform, waar elke klant zijn historiek kan zien en services kan reserveren, maar bijvoorbeeld ook fietsroutes en andere content zal terugvinden.

De expansie ligt daardoor nu veel lager, al zal die volgend jaar hernemen. “Om voldoende schaal te hebben, streven we naar 12 à 15% marktaandeel. Daarvoor heb je een vijftigtal winkels nodig. Nu we het concept onder de knie hebben, zullen dat ook steeds meer eigen openingen zijn.”

Op het snijvlak van retail en services

B2B is bij Bike Republic al wel goed voor 35% van de omzet en Wim Teerlynck ziet dat nog tot de helft toenemen. Bedrijfsfietsen en cafetariaplannen zijn een enorme groeipost, zowel bij de Colruyt-dochter als bij concurrerende ketens. In hoeverre is het dan nog een retailer? “Onze sterkte is net dat we retailer zijn en dus dichtbij de klant staan. Maar we willen geen dozenschuiver zijn. Ons aanbod bestaat uit producten én services, als ‘jouw compagnon de route voor elk moment’.”

Die sterke servicegerichtheid zorgt dan weer voor uitdagingen bij het digitaliseren. Als je differentiators service en toegankelijkheid zijn, kan je dan wel zomaar een fiets, die ze anoniem op hun scherm hebben besteld, bij mensen thuis laten afzetten? Opvallend: de fietsbranche is zelfs in Nederland de enige sector die online niet groeit, tipt Teerlynck. Fysiek contact blijft van onschatbare waarde, van testritten op de ‘testivals’ tot test@work en service@work-initiatieven.

“We hebben nog niet structureel ingezet op thuislevering, maar als we dat gaan doen willen we dezelfde beleving als in de winkel. Het betekent dat iemand de fiets thuis levert, voor je installeert en uitleg geeft. Mensen willen advies, ze willen een oplossing. Idem met de webshop: ze willen geen technische fiche zien met de wattuur, ze willen weten hoe je het gebruikt.”

Bijna elke retailer bevindt zich vandaag op het kruispunt van product-mover en serviceaanbieder. Hoe ga je in die context om met de transformatie naar digitaal, met consolidatie en met de nood aan professionalisering? Je leert het op 20 april tijdens het RetailDetail Congress van Wim Teerlynck (Bike Republic).

Klik hier voor info en tickets voor het RetailDetail Congress op 20/04 met nog o.a. Hema, CIFS, Komrads en veel meer.
Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd5 december, 2025
    Lot e-bikemerk Cowboy hangt af van gedupeerde crowdfunders

    De geplande overname van het Brusselse e-fietsmerk Cowboy gaat een kritieke fase in. De eindmeet zou nu in zicht zijn, maar alleen als bijna 8.000 kleine beleggers ermee akkoord gaan dat hun eigen inbreng in rook opgaat.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN