RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Hema
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
  • Personen Carla Velghe
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Hema als “gezonde honderdjarige” uit de rollercoaster klimt

icon
Algemeen18 april, 2023

Als negentiger de zwaarste klappen van je leven incasseren, de rug rechten en ongezien fit worden: je moet het maar doen. Toch is dat precies wat HEMA deed, vertelt country director Carla Velghe op het RetailDetail Congress.

Weer een toekomst

“Laten we eerlijk zijn, het is een rollercoaster geweest.” Velghe (bij HEMA verantwoordelijk voor België, Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk) windt er geen doekjes om. Het waren inderdaad heftige jaren voor de keten die van eigenaar naar eigenaar ging, met een schuldenberg van 800 miljoen euro kampte en van directie veranderde. Allemaal terwijl de coronapandemie woedde.

“Er leek even geen toekomst meer, maar nu gaan we die toekomst tegemoet als een gezonde honderdjarige.” De Nederlandse klassieker mag in 2026 inderdaad honderd kaarsjes uitblazen. Hoe blijf je aan die leeftijd fit genoeg om klappen te incasseren? Velghe deelt op donderdag 20 april de gezondheidskuur die Hema er bovenop hielp.

Resoluut productgedreven

De keten beleeft nu zelfs een tweede jeugd. “We zijn geweldig goed bezig, omdat we weer focussen op de kern: de producten. Dat is wat ons onderscheidt: producten die duurzamer zijn, langer meegaan en vrolijk zijn. Zeker in de huidige crisis en onzekerheid kiezen mensen daarvoor.”

Het zijn die “net even anders” producten – kleurrijker, duurzamer, slimmer ontworpen – die voor HEMA ‘back to the roots’ betekenen. “Noem ons absoluut geen discounter. We willen niet de goedkoopste, maar de beste zijn”, aldus Velghe. In België voert de formule ook heel wat media, maar ook dan staat het ‘waarom’ in de boodschap centraal. “Waarom is dit pakweg de beste sok? Daarna pas volgt de promoboodschap.”

De corona-ontdekking

Door corona hebben consumenten HEMA echt leren kennen, merkt Velghe: ze ontdekten de retailer als ‘one-stop-shop’, die er “de klok rond” is – voor alles van babyrompertjes tot de fles wijn. “Je ziet een enorme verschuiving van het klantgedrag. Heel wat klanten moeten het met een beperkter budget doen, terwijl we ook echt omnichannel zijn gaan denken.”

Zo heeft HEMA in België sinds vorig jaar een getrouwheidsprogramma, dat klanten online en offline verbindt. In Nederland heeft de retailer al een zestal jaar een gelijkaardig programma, dat tegelijk toelaat de kernklanten beter te leren kennen en gerichter te communiceren.

Tien nieuwe winkels in België

“Dé uitdaging blijft die omnichannelbeleving overal te laten kloppen, tot en met het winkelpunt.” Een gloednieuw winkelconcept moet daarbij helpen. Vorig week opende HEMA in Nederland drie volledig vernieuwde winkels, dit jaar nog krijgt ook België het eerste exemplaar. “Het is echt de winkel van de toekomst”, glundert de country director. “Met een ontspannen en logische klantenreis. Zelfs de medewerker steekt in het nieuw.”

Voor België heeft Velghe nog een bijzondere opdracht: zo snel mogelijk tien nieuwe winkels openen. Drie openingen zijn al heel concreet, waaronder Brugge en Bree. In tegenstelling tot veel retailers trekt HEMA niet weg uit kleinere steden en gemeenten. Integendeel, de formule floreert er. “Mensen zijn blij dat je er net niet weggaat. Er is zeker nog ruimte voor expansie. En zo gaan we verder als een gezonde en koersvaste retailer.”

Reserveer nog snel je ticket voor het RetailDetail Congress.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN