RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Hema
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
  • Personen Carla Velghe
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Hema als “gezonde honderdjarige” uit de rollercoaster klimt

icon
Algemeen18 april, 2023

Als negentiger de zwaarste klappen van je leven incasseren, de rug rechten en ongezien fit worden: je moet het maar doen. Toch is dat precies wat HEMA deed, vertelt country director Carla Velghe op het RetailDetail Congress.

Weer een toekomst

“Laten we eerlijk zijn, het is een rollercoaster geweest.” Velghe (bij HEMA verantwoordelijk voor België, Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk) windt er geen doekjes om. Het waren inderdaad heftige jaren voor de keten die van eigenaar naar eigenaar ging, met een schuldenberg van 800 miljoen euro kampte en van directie veranderde. Allemaal terwijl de coronapandemie woedde.

“Er leek even geen toekomst meer, maar nu gaan we die toekomst tegemoet als een gezonde honderdjarige.” De Nederlandse klassieker mag in 2026 inderdaad honderd kaarsjes uitblazen. Hoe blijf je aan die leeftijd fit genoeg om klappen te incasseren? Velghe deelt op donderdag 20 april de gezondheidskuur die Hema er bovenop hielp.

Resoluut productgedreven

De keten beleeft nu zelfs een tweede jeugd. “We zijn geweldig goed bezig, omdat we weer focussen op de kern: de producten. Dat is wat ons onderscheidt: producten die duurzamer zijn, langer meegaan en vrolijk zijn. Zeker in de huidige crisis en onzekerheid kiezen mensen daarvoor.”

Het zijn die “net even anders” producten – kleurrijker, duurzamer, slimmer ontworpen – die voor HEMA ‘back to the roots’ betekenen. “Noem ons absoluut geen discounter. We willen niet de goedkoopste, maar de beste zijn”, aldus Velghe. In België voert de formule ook heel wat media, maar ook dan staat het ‘waarom’ in de boodschap centraal. “Waarom is dit pakweg de beste sok? Daarna pas volgt de promoboodschap.”

De corona-ontdekking

Door corona hebben consumenten HEMA echt leren kennen, merkt Velghe: ze ontdekten de retailer als ‘one-stop-shop’, die er “de klok rond” is – voor alles van babyrompertjes tot de fles wijn. “Je ziet een enorme verschuiving van het klantgedrag. Heel wat klanten moeten het met een beperkter budget doen, terwijl we ook echt omnichannel zijn gaan denken.”

Zo heeft HEMA in België sinds vorig jaar een getrouwheidsprogramma, dat klanten online en offline verbindt. In Nederland heeft de retailer al een zestal jaar een gelijkaardig programma, dat tegelijk toelaat de kernklanten beter te leren kennen en gerichter te communiceren.

Tien nieuwe winkels in België

“Dé uitdaging blijft die omnichannelbeleving overal te laten kloppen, tot en met het winkelpunt.” Een gloednieuw winkelconcept moet daarbij helpen. Vorig week opende HEMA in Nederland drie volledig vernieuwde winkels, dit jaar nog krijgt ook België het eerste exemplaar. “Het is echt de winkel van de toekomst”, glundert de country director. “Met een ontspannen en logische klantenreis. Zelfs de medewerker steekt in het nieuw.”

Voor België heeft Velghe nog een bijzondere opdracht: zo snel mogelijk tien nieuwe winkels openen. Drie openingen zijn al heel concreet, waaronder Brugge en Bree. In tegenstelling tot veel retailers trekt HEMA niet weg uit kleinere steden en gemeenten. Integendeel, de formule floreert er. “Mensen zijn blij dat je er net niet weggaat. Er is zeker nog ruimte voor expansie. En zo gaan we verder als een gezonde en koersvaste retailer.”

Reserveer nog snel je ticket voor het RetailDetail Congress.
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen24 juli, 2025
    Hoe eerlijk moeten merken zijn over AI-beelden?

    Aldi Süd zegt voortaan welke afbeeldingen in zijn reclamefolders met artificiële intelligentie zijn gegenereerd. De supermarktketen zwengelt zo de discussie over transparantie aan: een actueel debat, nu ook de modesector mannequins volop vervangt door digitale tweelingen.

  • icon
    Algemeen24 juli, 2025
    Omzetgroei Action vertraagt (maar blijft imposant)

    In het eerste halfjaar van 2025 zag Action zijn omzet met 17,9% groeien naar 7,3 miljard euro. Die groei kwam er vooral dankzij winkelopeningen, al was er ook een vergelijkbare groei met 6,8%.

  • icon
    Algemeen23 juli, 2025
    Waar staat Galeria, een jaar na de doorstart?

    Een jaar geleden kon de Duitse warenhuisketen Galeria zijn insolventieprocedure beëindigen en doorstarten onder nieuwe eigenaars: de Amerikaanse investeerder NRDC en de Duitse ondernemer Bernd Beetz. Ligt de retailer op koers?

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN