RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hogere prijzen, dalende verkoop bij Henkel

icon
Schoonheid/verzorging4 mei, 2023

Henkel, producent van Persil en Pritt, verkocht vorig kwartaal beduidend minder. Toch is de omzet beter dan verwacht, met dank aan de prijzen die meer dan 10% hoger waren.

Vlotter vervangbaar

In zijn eerste kwartaal haalde Henkel 6,6% meer omzet, goed voor 5,6 miljard euro in totaal. Nochtans daalden de volumes met 5,6%. Dat is nog meer dan analisten hadden verwacht. De fabrikant van Persil en Pritt verhoogde de prijzen van zijn consumptiegoederen met gemiddeld 12,7%, waardoor veel consumenten uiteindelijk overstapten naar goedkopere huismerken. Opvallend is dat FMCG-bedrijven als Mondelez en Coca-Cola minder last hebben van afhakende klanten.

Omdat de Henkel-producten vlotter inwisselbaar blijken, mislukten ook de prijsonderhandelingen met verschillende retailers. Zo is bij de Duitse supermarktgroep Edeka een deel van het assortiment gewoon niet te vinden wegens aan aanhoudende boycot. Toch is CEO Carsten Knobel tevreden: “We zijn het jaar goed begonnen – en dat in een onveranderd uitdagende economische marktomgeving.”

De Henkel-topman ziet de kostendruk nu gelukkig afnemen. Al blijft hij voorzichtig over de rest van het jaar. Knobel blijft uitgaan van een autonome omzetgroei van 1 tot 3% en een aangepast rendement op omzet tussen 10% en 12%.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging15 mei, 2025
    Minder shoppers bij Douglas

    Als gevolg van de wereldwijde economische en politieke onzekerheden lijdt Douglas onder dalende bezoeken in de winkels en online. De retailer neemt maatregelen en verwacht een herstel van de premium beautymarkt.

  • icon
    Schoonheid/verzorging14 mei, 2025
    Parafarmacieketen Medi-Market van start in Nederland

    De Belgische apotheek- en drogisterijketen Medi-Market zet een nieuwe stap in haar Europese expansie: op 21 mei opent de keten haar eerste Nederlandse winkel in Maastricht.

  • icon
    Schoonheid/verzorging13 mei, 2025
    Tiny Library laat nu ook Belgen babyspullen huren

    Wordt babyspullen huren het nieuwe normaal? De Nederlandse start-up Tiny Library introduceert zijn circulaire abonnementsmodel nu ook in België. Daarmee speelt het platform in op een groeiende trend.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN