RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Adidas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas trappelt ter plaatse na Yeezy-kater

icon
Mode5 mei, 2023

Adidas heeft de breuk met rapper Ye (Kanye West) nog altijd niet verteerd. Integendeel, de sneakervoorraden blijven zich opstapelen. Toch presteert de basketfabrikant een tikkeltje beter dan verwacht.

Het vermaledijde Yeezy-effect

Een vlakke lijn is al reden tot opluchting bij Adidas. Het sneakermerk boekte 1% minder omzet (5,27 miljard euro) in het eerste kwartaal, maar zag de schoenenverkoop met 1% toenemen. Ook was er een kleine operationele winst van 60 miljoen euro, al daalde de brutomarge met 5,1 procentpunten tot 44,8%.

Het kwartaal eindigde zo “iets beter dan we hadden verwacht”, zegt CEO Bjørn Gulden. Er is namelijk één duidelijke boosdoener: de rapper Ye waarmee de sneakermaker de erg succesvolle Yeezy-collecties op de markt bracht. Toen de ex van Kim Kardashian het vorig jaar al te bont maakte, wees Adidas hem de deur. Sindsdien zit het merk met miljoenen onverkoopbare schoenen opgescheept. Het bedrijf heeft er zelfs een term voor bedacht: het Yeezy-effect.

“Alleen wat tijd nodig”

De voorraden zijn nog steeds te hoog, geeft nieuwe topman Gulden toe, maar al 300 miljoen euro lager dan aan het begin van het jaar. Natuurlijk gebeurde die uitverkoop tegen fikse kortingen, wat de marges niet ten goede kwam – zeker niet in deze tijden van hoge inflatie en kosten. Netto verloor Adidas vorig kwartaal 24 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg de nettowinst nog 310 miljoen euro.

Voor het hele jaar verwacht Adidas een omzetdaling tussen de 5 en 9%, “omdat de macro-economische uitdagingen en geopolitieke spanningen aanhouden”. Het merk vreest nog altijd voor recessie in Noord-Amerika en Europa, nog los van het befaamde “Yeezy-effect”. Als de bestaande voorraad niet verkocht raakt, betekent dat een omzetverlies van 1,2 miljard euro.

In het ergste geval verwacht het bedrijf in 2023 een operationeel verlies 700 miljoen euro. “2023 wordt een hobbelig jaar met teleurstellende cijfers”, zegt Gulden, maar “we hebben alleen wat tijd nodig”. “Het is een overgangsjaar om een sterke basis te leggen voor een beter 2024 en een goed 2025 en verder.”

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    JBC, CKS en Mayerline van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN